Skip to main content
فهرست مقالات

نقد و بررسی آراء درباره ذوالقرنین

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 117 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : ذو القرنین ،سد ،اسکندر ،قرآن ،چین ،شی هوانک ،داریوش ،دیوار چین شی هوانک آهن ،سفر ،سد ذو القرنین ،آهنی ،ابو الکلام آزاد ،داریوش و شی هوانک ،پادشاه ،سفرهای ذو القرنین ،ذو القرنین در قرآن ذکر ،تاریخ ،سد یأجوج و مأجوج ،ذو القرنین شی هوانک ،شرق ،ذو القرنین در مناطقی ،ذو القرنین و سد یأجوج ،غرب ،سفرهای ذو القرنین و سد ،تفسیر ،نظریه ،کوه ،اسکندر مقدونی ،ذو القرنین به واقعیتها راه ،آیات ذو القرنین چینی

مفسرین و مورخین و اهل تحقیق مصادیقی برای ذو القرنین در قرآن ذکر کرده‌اند از جمله بعضی از پادشاهان حمبر، اسکندر مقدونی، کورش، داریوش و شی هوانک این مقاله بر آنست که ضمن نقد هر یک از نظریه‌های مذکور یا آیات قرآن و نظریات مفسرین، به بررسی موقعیت جغرافیای تاریخی سفرهای ذو القرنین بپردازد و آنگاه با مطالعه‌ای در سدهای منسوب به ذو القرنین در مناطقی چون تاجیکستان نزدیک شهر ترمذ، و در بند قفقاز و دیوار چین و...راه را برای باستان شناسان بگشاید.باشد که از افسانه‌های تاریخی درباره ذو القرنین به واقعیتها راه یابیم.

خلاصه ماشینی:

"برای آنکه در خواب دید که سروهای آفتاب بر دست گرفته و خوابش تعبیر شد که او بر مشرق و مغرب پادشاه گردد ذو القرنین کیست؟ با توجه به خصوصیات ذکر شده در قرآن، ذو القرنین با کدامیک از کشور گشایان تاریخ منطبق (1)-الاساس فی التفسیر، سعید حوی، ج 6، ص 3220 (2)-تفسیر ابو الفتوح رازی، ج 3، ص 445 و تفسیر مواهب علیه(حسینی)، ص 656 و دائرة المعارف الاسلامیه ج 9 ص 404 (3)-انوار النزیل، بیضاوی در تفسیر آیه فوق ایندو برجستگی شاخ مانند، علامت اقتدار بود و شاید ارتباطی با گاو نر و مجسمه‌های گاو شاخدار در بناهای تاریخی ایران مثل تخت جمشید داشته باشد زیرا که گاو علامت تقدیس و نیرومندی بود(ذو القرنین، ابو الکلام آزاد، ترجمه باستانی پاریزی، ص 36) است. از نظر استاد کامبوزیا این بخش از تاریخ شی هوانک منطبق با آیه قرآن است که می‌فرماید:فاتبع سببا حتی اذا بلغ مغرب الشمس وجدها تغرب فی عین حمئة پس ذو القرنین به راه افتاد تا اینکه به محل غروب خورشید رسید و خورشید را چنان یافت که در چشمه گرم لجن آلود(حمئه)غروب می‌کند. دلائل انطباق از آنجا که یکی از نشانیهای ذو القرنین ساختن سد آهنی است و در دیوار چین شی هوانک آهن بکار نرفته و در مورد اسکندر ساختن چنین سد آهنی معلوم نیست و تنها کورش و داریوش بودند که هم سه بار سفر سوق الجیشی آندو به غرب و شرق و بین دو سد قطعی است و هم عدالت و هم داشتن مکنت و مراد از عین حمأة که بنظر می‌رسد آفتاب در آن فرو می‌رود دریای سیاه یا خلیج دریای اژه بوده چون عین به معنای آب فراوان است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.