چکیده:
قرآن کریم به منظور عبرت آموزی از اقوام دیگر سخن گفته است و بیش از همه از بنی
اسرائیل.یکی از مسائل این قوم برگزیده شدن ایشان از میان جهانیان است که دستاویز
آنان و صهیونیستها گردیده است.جملاتی از تورات نیز به این مسئله اشاره دارد ولی با
تدبر در قرآن و تورات در مییابیم هدف از برگزیده شدن این قوم و برخورداریشان از
مواهب گوناگون مادی و معنوی، آزمایش الهی بوده و حفظ این برتری مشروط به حفظ عهد و
میثاق خداوند است.لذا این مسئله موجب فضیلت ذاتی و برتری نژادی این قوم نخواهد بود
چنانچه قرآن و نیز تورات به عهد شکنی آنان اشاره دارند و به همین سبب مورد غضب الهی
واقع شده و این فضیلت از ایشان سلب شد.
خلاصه ماشینی:
"5 در سوره انعام علت تفضیل و برتری انبیاء را متذکر شده است و میفرماید: 6 و تلک حجتنا اتیناها ابراهیم علی قومه نرفع درجات من نشاء ان ربک حکیم علیم*و وهبنا له اسحق و یعقوب کلا هدینا و نوحا هدینا من قبل و من ذریته داود و سلیمن و ایوب و یوسف و موسی و هارون و کذلک نجزی المحسنین*و زکریا و یحیی و عیسی و الیاس کل من الصالحین* و اسمعیل و الیسع و یونس و لوطا و کلا فضلنا علی العالمین*و من ابائهم و ذریاتهم و اخوانهم و اجتبیناهم و هدیناهم الی صراط مستقیم*ذلک هدی الله یهدی به من یشاء من عباده و لو اشرکوا (1)-سوره اسراء:55، بعضی از پیامبران را بر بعضی دیگر برتری نهادیم.
و برگزیده شدن بنی اسرائیل از برخی جهات باشد، منظور ازالعالمینتمامی امتهای عالم است، ولی اگر منظور اختیار از تمامی جهات باشد، مراد از العالمین مردم زمان موسی(ع)است زیرا به طور مسلم آنان بر امت اسلام برتری ندارند.
2 در این آیه نیز همانند آیات گذشته، اگر مراد برتری بنی اسرائیل از برخی جهات باشد، آنان بر تمامی جهانیان در تمامی اعصار برتری داده شدهاند چون از نعمتهایی برخوردار شدند که هیچ ملتی به تمامه از آن نعمتها برخوردار نشدند ولی اگر مراد برتری از تمامی جهات باشد آنان تنها بر جهانیان عصر خود از هر جهت برتری داشتند ولی بر امت اسلام برتری ندارند چنانچه آیه 143 سوره مبارکه بقره نیز اشاره دارد که امت اسلام بهترین امتهاست."