Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به دانش پژوهی و پژوهش آموزی در ایران

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 17 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : دانش، دانش‌پژوهی، آموزش، پژوهش، ایران، آموزش و پرورش، بازخورد دانش‌پژوهانه، آموزش عالی، برنامه، دانشجویان

آموزش و پژوهش دو پدیده و پنداره در هم تنیده‌اند و از راه دانش با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند.از این رو هر جا سخن از یکی از آنها باشد، دو پنداره دیگر را هم در بر می‌گیرد.در این نوشته به جایگاه تاریخی، اجتماعی، و فرهنگی دانش‌پژوهی در ایران پرداخته شده است و در این چارچوب جایگاه آموزشی دانش‌پژوهی در دو نهاد فرهنگ‌پرور آموزش و پرورش، و علوم بررسی شده است.دشواری بنیادی این دو نهاد در زمینه دانش‌پژوهی ضعف بینش علمی و نارسایی برنامه‌های درسی از نگاه پژوهش آموزی شناسایی شده است.روگردانی برنامه‌ریزیان درسی از گنجاندن درسهای پژوهش‌آموز در برنامه‌های تربیت معلم و تربیت دبیرمایه جلوگیر از پدیدایی و استواری بازخورد دانش‌پژوهانه(بینش علمی)، نه تنها در دبیران و آموزگاران که در دانش‌آموزان، دانشجویان، و استادان می‌شود.برای از میان برداشتن این دشواری و بالا بردن جایگاه دانش‌پژوهی در ایران بازنگری در برنامه‌ریزی درسی این دوره‌ها برابر با الگوی پیشنهادی توصیه شده است.

خلاصه ماشینی: "هر چند که در این بررسی به جنبه‌های گوناگون این دو نهاد خواهیم نگریست، ولی کانون این نگرش برنامه‌های درسی دوره‌های تربیت معلم و تربیت دبیر است که در بخش پایانی به آن پرداخته می‌شود، زیرا دانش‌یافتگان این دوره‌ها هستند که با برگشت خود به آموزش و پرورش می‌توانند بیشترین سود بخشی را در بهسازی جایگاه آموزشی دانش‌پژوهی داشته باشند. برای شناسایی این دشواریها و نارساییها بایسته است که‌ جایگاه اجتماعی-فرهنگی دانش‌پژوهی در ایران کنونی را نیز از نظر دور نداریم و نقش دو نهاد فرهنگ پرور کشور، یعنی وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و فرهنگ و آموزش عالی(علوم)را در پدیدآوری نارساییهای شناسایی شده و راههای زدایش آنها بررسی کنیم. دانشجویان دانشگاهها نه تنها دست پرورده آموزش و پرورشی هستند که نارساییهای آن در زمینه پرورش بازخورد دانش‌پژوهانه در بالا بر شمرده شد، بلکه برای ورود به دانشگاه از دیوار بلند آزمون سرتاسری نیز گذشته‌اند، کاری که نیازمند کوشش بسیار و برنامه‌های آموزشی ویژه است. همان گونه که نفیسی(1375)یادآوری می‌کند علت نبود دلبستگی به رشته دانشگاهی، و در پی آن نبود یا کمبود بازخورد دانش پژوهانه در میان دانشجویان ایرانی، ویژگی مدرک گرایی است که از سویی خود زاییده دیوانسالاری حاکم بر دانشگاهها و پافشاری نهادهای دولتی بر به کارگیری مدرک یافتگان دانشگاهی است، و از سوی دیگر مایه پافشاری پدر و مادران بر دخالت در گزینش رشته دانشگاهی فرزندان خود می‌شود؛روندی که از همان آغاز فرایند غربی سازی در کار بوده است و با همه کوششهایی که در دوره انقلابی در راستای«بومی کردن و علمی کردن دانشگاه»شده است، هنوز دیوان سالاری«در همه جزئیات علمی و آموزشی»دانشگاهها نقش بنیادی را بازی می‌کند و«سلیقه و نظر مدیران سازمان برنامه و بودجه..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.