Skip to main content
فهرست مقالات

نگاهی به دانش پژوهی و پژوهش آموزی در ایران

نویسنده: ؛

تابستان 1378 - شماره 30 و 31 (26 صفحه - از 17 تا 42)

کلید واژه های ماشینی : دانش‌پژوهی ،بازخورد دانش‌پژوهانه ،آموزش و پرورش ،آموزش عالی ،دانش‌پژوهی در ایران ،دانش‌پژوهانه ،جایگاه آموزشی دانش‌پژوهی ،دانش‌پژوهی در ایران پرداخته‌شده ،پرورش بازخورد دانش‌پژوهانه ،برنامه‌های درسی ،آموزش و پژوهش ،نهاد فرهنگ‌پرور آموزش ،جایگاه دانش‌پژوهی ،برنامه‌ریزی درسی ،برنامه‌ریزی در آموزش عالی ،رشته دانشگاهی ،نهادهای آموزش و پرورش ،بنیادی ،فرهنگی دانش‌پژوهی ،بینش علمی ،زمینه دانش‌پژوهی ،نااستواری بازخورد دانش‌پژوهانه ،دانش و دانش‌پژوهی ،پژوهشی ،آموزشهای دانشگاهی ،برنامه‌ریزی آموزش عالی ،دانش‌پژوهی ضعف بینش علمی ،تعلیم و تربیت ،دانشگاهی ،برنامه‌های درسی دوره‌های کارشناسی

آموزش و پژوهش دو پدیده و پنداره در هم تنیده‌اند و از راه دانش با یکدیگر پیوندی ناگسستنی دارند.از این رو هر جا سخن از یکی از آنها باشد، دو پنداره دیگر را هم در بر می‌گیرد.در این نوشته به جایگاه تاریخی، اجتماعی، و فرهنگی دانش‌پژوهی در ایران پرداخته شده است و در این چارچوب جایگاه آموزشی دانش‌پژوهی در دو نهاد فرهنگ‌پرور آموزش و پرورش، و علوم بررسی شده است.دشواری بنیادی این دو نهاد در زمینه دانش‌پژوهی ضعف بینش علمی و نارسایی برنامه‌های درسی از نگاه پژوهش آموزی شناسایی شده است.روگردانی برنامه‌ریزیان درسی از گنجاندن درسهای پژوهش‌آموز در برنامه‌های تربیت معلم و تربیت دبیرمایه جلوگیر از پدیدایی و استواری بازخورد دانش‌پژوهانه(بینش علمی)، نه تنها در دبیران و آموزگاران که در دانش‌آموزان، دانشجویان، و استادان می‌شود.برای از میان برداشتن این دشواری و بالا بردن جایگاه دانش‌پژوهی در ایران بازنگری در برنامه‌ریزی درسی این دوره‌ها برابر با الگوی پیشنهادی توصیه شده است.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.