Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی عوامل پیش بینی کننده موفقیت و شکست تحصیلی در دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)

نویسنده: ؛

تابستان 1378 - شماره 30 و 31 (28 صفحه - از 43 تا 70)

کلید واژه های ماشینی : شکست تحصیلی در دانشجویان ،شکست تحصیلی ،اضطراب امتحان و انتظار شکست ،اضطراب امتحان ،موفقیت و شکست تحصیلی ،تحصیلی ،مقایسه با دانشجویان ضعیف ،پیشرفت تحصیلی ،شکست تحصیلی دانشجویان ،عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت ،معدل ترم اول ،پرسشنامه عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت ،ترم ،موفقیت و شکست ،موفقیت تحصیلی ،معدل سال چهارم ،واکنش دانشجویان در دانشگاه ،مقایسه با دانشجویان ،معدل ترم ،پیشرفت تحصیلی دانشجویان ،دانشجویان در دانشگاه ،ضعیف ،ترم اول دانشجویان ،گروه قوی و ضعیف ،پیش‌بینی‌کننده موفقیت ،دانشجویان دانشگاه ،باورهای فرد نسبت ،فاکتور اضطراب امتحان ،تحصیلی دانشجویان ،انتظار شکست

تحقیق حاضر به بررسی عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت و شکست تحصیلی در دانشجویان دانشگاه الزهرا (س)بر اساس آزمون نحوه سازگاری و واکنش دانشجویان در دانشگاه که توسط لاروس و روی(1995)تهیه شده است، پرداخته است.تعداد 529 دانشجو از 650 نفر دانشجویی که پرسشنامه بین آنها توزیع شده بود، پرسشنامه‌ها را تکمیل کردند.ابزار تحقیق بر اساس زیربنای تئوریکی«آزمون سازگاری و واکنش دانشجویان در دانشگاه»تهیه شد که شامل دو بخش است:بخش اول آن 30 سوال و بخش دوم آن شامل 5 سوأل است.این پرسشنامه از این پس با نام«پرسشنامه عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت و شکست تحصیلی دانشجویان»مطرح می‌شود.نتایج بدست آمده بیانگر اعتبار پرسشنامه«عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت و شکست تحصیلی دانشجویان» است.تحلیل عوامل نشان داد پرسشنامه حد اقل دارای سه فاکتور مجزا به نام‌های 1-اضطراب امتحان و انتظار شکست 2-باورهای فرد نسبت به خود و 3-رفتار مطالعه دانشجویان است.نتایج حاکی از آن است که دانشجویان قوی(از نظر درسی)در مقایسه با دانشجویان ضعیف، نسبت به خود، باورهای مثبت بیشتری داشته و اضطراب امتحان و انتظار شکست کمتری در آن‌ها مشاهده می‌شود.در واقع نتایج تحقیق حاضر نشان داد«پرسشنامه عوامل پیش‌بینی‌کننده موفقیت و شکست تحصیلی در دانشجویان»قدرت تفکیک و افتراق دو گروه قوی و ضعیف را دارد و همچنین قادر به شناسایی دانشجویان در معرض خطر شکست تحصیلی است.بنابراین از ابزار حاضر می‌توان به عنوان یک ابزار غربال‌گری استفاده نمود.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.