Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی جو سازمانی در مدارس راهنمایی شهر تهران

نویسنده: ؛

تابستان 1378 - شماره 30 و 31 (24 صفحه - از 119 تا 142)

کلید واژه های ماشینی : جو سازمانی ،بررسی جو سازمانی ،بررسی جو سازمانی مدرسه ،جو سازمانی مدرسه ،هالپین در مورد جو ،هالپین ،پرسشنامه توصیف جو سازمانی ،جو مدرسه ،رفتار معلمان ،رفتار مدیر ،جو باز با میانگین‌های ،نیازهای اجتماعی ،مورد جو سازمانی ،رفتارهای مدیر و معلم ،تولید در سطح پایین ،جو باز ،مقایسه میانگین‌های مدارس ،مدیر مدرسه ،فاصله‌گیری در سطح پایین ،تأکید بر تولید ،نظریه هالپین ،میانگین‌های کلیدی هالپین ،معلم در مدرسه ،نیازهای اجتماعی معلم ،مدیر و معلمان ،ارضای نیازهای اجتماعی ،معلمان و دانش‌آموزان ،عدم تعهد در سطح ،فاصله‌گیری در سطح ،سطح پایین

شواهد تجربی بسیاری حاکی از این است که عوامل مربوط جو سازمانی موجود در هر مدرسه در مقایسه با عوامل ویژه کلاس درس، تاثیر بیشتری بر پیشرفت دانش‌آموزان دارد.تحقیق حاضر با هدف بررسی جو سازمانی مدرسه و تعیین متغییرهای تشکیل دهنده آن در مدارس راهنمایی شهر تهران شکل گرفته است.نمونه پژوهشی حاضر را مدیران، معاونان و معلمان پنج ناحیه آموزشی شهر تهران، به طور تصادفی از میان نواحی آموزشی شهر تهران انتخاب شده‌اند.در مجموع، 1050 نفر به پاسخ«پرسشنامه توصیف جو سازمانی» )OCDQ(دادند.این پرسشنامه با توجه به نظریه هالپین در مورد جو سازمانی ساخته شده و از روایی و پایایی قابل توجهی برخوردار است.به استناد نظریه هالپین، این پرسشنامه 64 سؤالی، تهیه شده است که هشت متغییر از رفتارهای مدیر و معلم-رفتارهایی که در به وجود آوردن جو سازمانی مدرسه مؤثر است-مورد سنجش قرار می‌دهد.بر اساس نتایج حاصل از پرسشنامه فوق مدارس مورد بررسی را می‌توان به شش جو سازمانی(از باز تا بسته)طبقه‌بندی کرد.همینطور، در هر مدرسه می‌توان هشت متغیر عمده را شناسایی نمود که چهار متغیر آن مربوط به رفتار مدیر و چهار متغیر دیگر به رفتار معلم مرتبط است.این متغیرها با توجه به ترکیبی که در هر مدرسه می‌تواند داشته باشد، جو سازمانی خاصی را به وجود آورد که فرآیند تعلیم و تربیت در دوران این جوها پیدا می‌کند.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.