چکیده:
آقای کدیور در این گفتوگو که درباره کتاب حقالناس است (مجموعه مقالات ویدرباره رابطه اسلام و حقوق بشر) به ویژگیهای اسلامی که به نظر او تاریخی است و تفاوتآن با اسلام معنوی اشاره کرده است. وی توجه به معیارهایی چون عقلائی بودن، عدالت،اخلاق و غایتمندی احکام در عصر حاضر را، طریق رسیدن به اسلام معنوی و راهحل تعارضشریعت، با حقوق بشر میداند.
خلاصه ماشینی:
مقالات نواندیشی دینی طریق است، نه موضوع گفتوگو با: محسن کدیور ضمیمه اعتماد، ش 1854، 8/10/1387 آقای کدیور در این گفتوگو که درباره کتاب حقالناس است (مجموعه مقالات ویدرباره رابطه اسلام و حقوق بشر) به ویژگیهای اسلامی که به نظر او تاریخی است و تفاوتآن با اسلام معنوی اشاره کرده است.
تردید در اعتبار احکام عقلی ومحدود کردن آن به ملازمات عقلیه، دلیل عقل را عملا به دلیل تشریفاتی در اسلام تاریخیتنزل داده است و سیره عقلا (از آن حیث که عقلا هستند) مورد عنایت جدی قرار نگرفتهاست تا همتی برای کشف آفاق جدید ونیز محدودیتها و شرایط آن صورت گیرد.
این ادعا که احکام درعصر نزول در نظر متدینان، عقلایی و عادلانه بوده است و اکنون نیز باید چنین ملاکهاییمیزان رد یا قبول حکم باشد، به نظر ادعایی نادرست میآید.
بنابراین اگرحکمی به نظر آقای کدیور در زمان ما غیرعقلی یا ضد حقوق ذاتی و فطریبشر است، از دو حال خارج نیست یا واقعا چنین است که لازمهاش ضد عقلی و منافی با حقذاتی بودن آن حکم در عصر نزول است (امری که آقای کدیور صراحتا آن را رد میکند ومعتقد است تمام احکام در عصر نزول اخلاقی، عقلایی و عادلانه بودهاند) یا اینکه اگر درعصر نزول این تعارض نبوده، اکنون هم نیست و تعارض کنونی امری موهوم است.