Skip to main content
فهرست مقالات

صراط، ضابطه هویت در اندیشه ورزی امام خمینی

نویسنده:

ISC (24 صفحه - از 135 تا 158)

کلیدواژه ها :

هویت ،آذربایجان ،بیگانه ،قوم مداری ،غیریت ،خودباختگی ،صراط

کلید واژه های ماشینی : هویت، امام، اسلام، هویت ملی، غرب، صراط مستقیم، امام‌خمینی، سیاسی، غیریت، ایران

هویت با سوال کیستی و در تعامل و همورزی با "غیریت" در پیوند و وجه تمایز بین "من" و "ما" با غیر و دیگران است. از این جهت، روی دیگر سکه هویت، ضدیت یا غیریت است که در نمادها و تعابیر؛ دیگران، دشمنان، بیگانگان، کافران یا رقیبان تجلی می یابد. این هویت دارای ضابطه ها و معیارهایی است که توسط آن تعریف روشنی از "خود" و "غیر" به دست می آید. نویسنده بر آن است تا ثابت کند که در پس ذهن متفکر موردی، آن چه ضابطه این شناسایی است، استعاره صراط مستقیم است. این صراط شکاف میان خودواقعی و خودکاذب را افشا می کند، هویت و غیریت را مورد سنجش قرار می دهد و مصداق های عینی آن را معرفی می کند و بالاخره چشم انداز راه برون شد از بحران هویت را وا می نمایاند. بنابراین، از حیث روش، هویت را در قالب اندیشه سیاسی نیز پی گیری می کند.

خلاصه ماشینی:

"آن‌چه به این جستار مربوط می‌شود آن است که هویت ملی مجموعه‌ای از عناصر وارزش‌هائی است که بر احساس تعلق و کیستی یک جمع به یکدیگر دلالت می‌کند وبر مبنای آن هم خود را و هم غیر خود را تعریف و شناسایی می‌کنند. از این‌رو امام در مواردی ترکان آذربایجانی و یا قمی‌ها و یا در مواردیهویت جنسی یا صنفی و یا اقشاری نظیر روحانیون،بازاریان،زنان،بازاریان ورزمندگان را به عنوان مثال پیشتازان و پیشگامان و پیشقدمان در راه خدا در انقلاب و یاجنگ شناسایی می‌کند هرچند که بعضا این پیشقدمی را باید در قرائت تاریخی متنمورد توجه قرار داد: «قم بحمد الله در هر امری پیشقدم است. »30 امام در نظیر چنین عباراتی که به دفعات در گفتار و نوشتار خود بدان اشاره می‌کند،اسلامیت،قیام الله و انگیزه ناب همراهان و رهروان راه خدا را در یک طرف و اجتماعاکثریت مردم وحدت و همراهی آنان یا جمهوریت را در طرف دیگر قرار می‌دهد و ازاین روی حل معمای چگونگی رابطه مشروعیت و مقبولیت در گرو فهم همین عبارتپیشین است. »37 در واقع قسمت سوم شعار یعنی"جمهوری اسلامی"نیز در وجه‌اثباتی همان مفهوم و مبتنی بر صراط در اندیشه سیاسی امام تعریف و در خدمت بیان هویت نظام شناساییمی‌شود. این هویت‌زدایی در گروترک راه خداوند و هویت دینی و ارزش‌های معنوی و یا در ترک منافع ملی یا هویتایرانی-اسلامی است-زیرا امام بنا به نگرش هستی‌شناسی خود منافع ملی و منافعاسلامی را در یک راستا مدنظر قرار می‌دهد. از این‌رو امام خمینیبر این باور است که ایران با انقلاب اسلامی در دوران جمهوری اسلامی و نسل اولانقلاب موفق می‌شود و با بازگشت به صراط مستقیم،بحران هویت خود را پشت سرمی‌گذارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.