Skip to main content
فهرست مقالات

سنت عقلانی اسلامی در ایران

نویسنده:

ISC (16 صفحه - از 271 تا 286)

کلید واژه های ماشینی : اسلامی، سنت، فلسفه، سنت عقلانی اسلامی، اشراق، فلسفه اسلامی، سهروردی، تفکر، فارسی، غرب

خلاصه ماشینی:

"لف)معرفی کتاب کتاب"سنت عقلانی اسلامی در ایران"دربرگیرندۀ مجموعه مقالات سید حسین نصردربارۀ ابعاد مختلف حیات عقلانی اسلام درایران است. مجموعۀ مذکور همانند دائرة المعارفیکوچک دربارۀ اندیشمندان و فلاسفۀمسلمان ایران است که به خواننده امکاندسترسی یکجا به آراء نصر دربارۀ تاریخاندیشه‌های فلسفی در ایران را می‌دهد وهم‌چنین زمینۀ فهم تاریخ تفکر اسلامی درایران و سهم فلاسفه ایرانی را در سیر تکوینحیات اندیشه‌ایی اسلام،فراهم می‌نماید. تحصیلات نصر در غرب(در رشته‌هایفیزیک،زمین‌شناسی،تاریخ فلسفه و علم)و اشراف وی به فلسفه و حکمت اسلامی(با شاگردی علامه محمد کاظم عصار،علامه سید ابو الحسن قزوینی و علامه سیدمحمد حسین طباطبایی)و نیز آشنایی ویبا آثار فلاسفه سنتی در غرب(گنون،فریتیوف شوان و کوماراسوامی)،وی راقادر به مقایسۀ تطبیقی در فلسفه و هم‌چنینشناخت تفاوت‌ها و تمایزات بین روح علومجدید و حکمت و فلسفه قدیم نموده است. این سنت فلسفی در ایران،باتعالیم سهروردی و مکتب اشراق و بعدها درحکمت متعالیه ملاصدرا،به اوج خود رسید: «شیوه‌ایی که بیشتر بر اشراقفکری به عنوان خرد حقیقی مبتنیاست و نه معرفتی که به وسیلۀکوشش فکری محض قابل حصولاست. فصل اول این بخش،تحت عنوان"عرفان و فلسفه سنتی در ایران قبل و بعد ازاسلام"در اکتبر 1971،به کنگره ایرانشناسیدر شیراز ارائه شده است(موضوع این کنگرهتداوم فرهنگ ایران بود). فصل چهارم از بخش اول این مجموعه،به بررسی"اهمیت آثار فلسفی ایرانی درسنت فلسفه اسلامی"می‌پردازد و هدف آن،نشان دادن میزان اهمیت آثار فلسفی به زبانفارسی برای فهم فلسفۀ اسلامی است. نصر،ضمن اذعان به اهمیت زبان عربیبرای شناخت فلسفۀ اسلامی،معتقد استکه متون فلسفی اسلامی به زبان فارسی،تشکیل‌دهنده مجموعۀ وسیعی است کهبدون آن،تحقیق و فهم فلسفه اسلامیمتأخر که در ایران و شبه قارۀ هند و پاکستانبسط یافت،ممکن نخواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.