Skip to main content
فهرست مقالات

گروه های قومی ایران، تفاوت ها و تشابه ها

نویسنده:

ISC (26 صفحه - از 43 تا 68)

کلیدواژه ها :

الگوهای فرهنگی ،گروه قومی ،کنش نمادین

کلید واژه های ماشینی : روه قومی، گروه قومی، ایران، پیوند، خویشاوندی، گروه‌های قومی ایران، بلوچ، اجتماعی، زبان، فرهنگی

بسیاری از گروه های قومی ساکن ایران در جریان تاریخ و در روند همانندگردی با جامعه میزبان به یک گروه محلی تبدیل شده اند. آن دسته از مکانیسم های فرهنگی که مرز گروه را در برابر اجتماعات انسانی ، محیط طبیعی و محیط فراطبیعی مشخص می کنند، شاخص های این تفکیک را فراهم می سازند. با اتکا به همین چارچوب ، الگوهای کنش نمادین سه خرده نظام خویشاوندی ، همیاری اقتصادی و مذهبی را به عنوان شاخص هایی برای شناخت گروه های قومی به دست می دهد. براین اساس مشخص شده است که محور پیوند فرهنگی این گروه ها در ایران براساس شاخص هایی است که مجموع آنها را جزئی از ملت ایران معرفی می کند.

خلاصه ماشینی:

"عرب‌ها تأکید بر پیوندهای خونی و پیوند با محیطفراطبیعی دارند،ولی قزاق‌ها گروه قومی مهاجری محسوب می‌شوند که عمدتا بر پیوندهایخونی و تباری خود تأکید دارند؛از این‌رو تمرکز الگوها حول این محور از آنها گروهی منزویساخته است. موضوع این پژوهش‌ها عمدتا شناسایی ویژگی الگوهای فرهنگی گروه‌های قومی و وفاق الگویی میان آنها بوده که در آنها به بررسی ساختاریچهار خرده نظام اجتماعی،سیاسی،مذهبی-فکری و اقتصادی با استفاده از روش‌های مشاهدۀمستقیم در مطالعات کیفی مردم‌شناختی پرداخته شده است. محیط خشک و نیمه بیابانی بلوچستان،به قوم بلوچ امکان فعالیت‌های زیاد و بهره‌برداری از الگوهای فرهنگی گروه‌های قومی و وفاق الگویی میان آنها بوده که در آنها به بررسی ساختاریچهار خرده نظام اجتماعی،سیاسی،مذهبی-فکری و اقتصادی با استفاده از روش‌های مشاهدۀمستقیم در مطالعات کیفی مردم‌شناختی پرداخته شده است. تنها بررسی الگوهای فرهنگی نمادین این قوم است که ما را قادر به درک این تضادها در نظام اقتصادی،مناسبات همیارانه در چارچوب‌های مختلف همسایگی و فامیلی به ویژهدر آیین‌های مذهبی،عزاداری و عروسی،انجام کارهای خانه،نیازهای محله‌ای و فعالیت‌هایاقتصادی جاری هستند که تمام آنها کارکرد همبستگی دارند. (28)در نظام مذهبی قوم کرد،الگوهای کنش نمادین همانند دیگر اهل سنت ایراناست،با این تفاوت که گروهی از کردها پیرو فقه شافعی می‌باشند؛از این‌رو،احترام و نزدیکیبیشتری به حضرت علی(ع)و خاندان او احساس می‌کنند و نذرهای آنان شباهت و نزدیکی می‌کند و توان پاسخگویی به این سؤال را می‌دهد که:"چرا ساختارهای اجتماعی-سیاسیدرهم شکسته،در هنگام مراسم مذهبی دوباره شکل می‌گیرند و احیا می‌گردند؟"بررسیالگوهای فرهنگی این قوم نشان داد که تراکم الگویی آنان حول ارتباط با محیطهای انسانی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.