Skip to main content
فهرست مقالات

جریان شناسی تاریخ نگاری ها در ایران معاصر

نویسنده:

(16 صفحه - از 237 تا 252)

خلاصه ماشینی:

"سردمداران قطب سابق شرق بامدد از علم تاریخ بود که قصد نفوذدر اعتقادات و فرهنگ ملل را داشتهو از این رهگذر در صدد بودند باجعل تاریخ"مکتب‌ها و نهضت‌هایانبیای الهی"را از صحنه‌ی تاریخ ایران معاصر"را به عنوان مدخلی لازمبرای مطالعه‌ی تاریخ انقلاب اسلامیایران و ریشه‌های تاریخی آن منتشرساخته است(ص. سؤالی کهدر ذهن خلجان می‌کند این است کهآیا گذشته‌ی قبل از اسلام ایرانیانبخشی از هویت ما را نمی‌سازد و&%01430MMFG014G% بر جامعه و زندگی امروزه‌ی ما تأثیرنداشته است که نویسنده بررسی آندوره را همچون"لولیدن"می‌داند؟اما بر خلاف نظر نویسنده بحث وبررسی این قبیل موضوعات نه تنهالولیدن نیست،بلکه حتی به معنایغفلت از نیازهای تحقیقی ضروری‌ترجامعه نمی‌باشد و بر عکس توجه بههویت ملی و فرهنگی خویش وتحکیم پایه‌های هویت مستقل ایرانیاست. تکیه بر کلمه‌یرویکرد از آن رواست که نه تشیع راپدیده‌ای ایرانی می‌دانم و نه آنکه اینرویکرد را به دلیل تشابه اعتقاداتشیعی با اعتقادات ایرانی می‌دانم، بر جامعه و زندگی امروزه‌ی ما تأثیرنداشته است که نویسنده بررسی آندوره را همچون"لولیدن"می‌داند؟اما بر خلاف نظر نویسنده بحث وبررسی این قبیل موضوعات نه تنهالولیدن نیست،بلکه حتی به معنایغفلت از نیازهای تحقیقی ضروری‌ترجامعه نمی‌باشد و بر عکس توجه بههویت ملی و فرهنگی خویش وتحکیم پایه‌های هویت مستقل ایرانیاست. طبق تعریف ایشان کتمان"نقش درجه اول انبیاء الهی درایجاد فرهنگ و تمدن سالم بشری ومبارزه با ستمگری در تاریخ بشر"تاریخ‌نگاری استعماری می‌باشد کهشامل دو طیف مستشرقین وروشنفکران غرب‌زده می‌شود(ص. نوشته‌های او کتمان"نقش درجه اول انبیاء الهی درایجاد فرهنگ و تمدن سالم بشری ومبارزه با ستمگری در تاریخ بشر"تاریخ‌نگاری استعماری می‌باشد کهشامل دو طیف مستشرقین وروشنفکران غرب‌زده می‌شود(ص."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.