خلاصه ماشینی:
"شاید بیش از وصف شاعری بدانی که به نسبت عبارت و اشارت، به هزار قانون نبشته و نانبشته از اجمال و تفصیل و اکثار و اختصار و ایجاز و اطناب و آن کیمیاگریها که این قوم دانند کلیت کیهان و جهان را به جزوی برکشیدن، آنچنان که جزو مذکور، بر جمله آنچه بود و هست فزونی یابد یا چنین بنماید، و این یک لطیفه است و دو دیگر که شعر بهقولی تجاوز است و تجانس نیست و این معنی را از منصور حلاج و آن گفت او که (من تجاوزم من تجانس نیستم) وام کردهایم و از فعل صعالیک و شبروان و عیاران که چون اراده دلخواهی کنند البته به خواهش و سئوال از دری نجویند بلکه چون نسیم از روزنه بدر آیند و کام خویش بردارند و هنر چنین عشوهساز شیوهگریست که از روزنه چشمها و گوشها به دلها و هوشها درآید و بهرغم اراده صاحب سمع و بصر، چشم و گوشش برباید و بر هوشش غلبه کند و این دو صفت از صفات شعر جوهری به گوهر است و هر شاعری از این جمله نصیبی دارد و شاعر ازجمله این مردمان به روزگار ما کسی را بایستی گفت که این یافتن و بافتن را به شهادت ابیات و انواعی از سخن داشته باشد و شرح این نیست انگاری دینی در این ویرانة غربت سلام آشنایی نیست سعادت را فراز بامها اوج همایی نیست بیابان بیکران، دریا وسیع و آسمان بیحد برای آن که دلتنگ است اما هیچ جایی نیست به نیمه راه در طوفانی از تردید جا ماندیم دلیل راهمان گم شد و حتی رد پایی نیست پس از یک عمر نالیدن ز جور چرخ دانستیم که درد زندگانی را به جز مردن دوایی نیست غریو خستگان در کوهسار درد میپیچد: خدایی هست؟ پاسخ سرد میآید ..."