خلاصه ماشینی:
"این خصوصیت را، بهعنوان راز ماندگاری و تاثیرگذاری شعر، از همان دورههای اولیه، شاعران بزرگ دریافتهاند و چنین است که مثلا فرخی در بیان مضمون تازه میگوید: فسانه گشت و کهن شد حدیث اسکندر سخن نو آر که نو را حلاوتی است دگر و نیز از همان دوران، شاعران و منتقدان ادبی تاکید داشتهاند که برای داشتن ذهن و زبان نو و پرهیز از در افتادن در چنبره تکرار و یکنواختی، لازم است که شاعر، لحظهبهلحظه مراقبت کند که دچار روزمرهگی در ابعاد مختلف آن نشود و توصیههای دیگری از این دست، که مثلا از پرداختن به مضامین مقطعی و دارای شمول محدود و به اصطلاح تاریخ مصرفدار اجتناب کند و به مضامینی بیاندیشد که آدمی از ازل تا به ابد با آن دست در گریبان است.
از سوی دیگر، راه برونشد و نیفتادن در چنبره روزمرهگی هم، در بسیاری مواقع، آنچنان که در طول تاریخ شعرفارسی سراغ داریم، موجب افتادن در سنگلاخهای دیگری شده که ماندن در همان روزمرهگیها، شاید پسندیدهتر بوده است."