Skip to main content
فهرست مقالات

اخبار ناصری و مظفری در باب حقایق افضل؛ بررسی مقایسه ای مشکله ی هویت در تاریخ نگاری قاجاریه

نویسنده:

(40 صفحه - از 65 تا 104)

کلید واژه های ماشینی : هویت ،حقایق ،تاریخ ،شاه ،ایران ،قاجاری ،باب حقایق افضل ،اسلام ،پادشاه ،فرنگی ،تاریخ‌نگاری ،روایت ،دین ،غرب ،تاریخ‌نگاران قاجاری ،دولت ،افضل‌الملک ،سلطنت ،هویت در تاریخ‌نگاری قاجاریه ،ی هویت در تاریخ‌نگاری ،متن ،اجتماعی ،مردم ،سخن ،اخبار ناصر ،میان دولت ایران ودول فرنگی ،ملت ،حقایق الاخبار ناصری ،کتاب ،مظفری در باب حقایق

خلاصه ماشینی:

"تعریف هویت به معنای استناد به خود و دیگری در دو متن مکتوب،دارایهمانندی‌ها و ناهمانندی‌هایی هستند: 1-ایران:کم‌پشتوانه،در حال اضمحلال 2-اسلام:کم‌پشتوانه،کم‌تر توجیه‌گرانه و کم‌تر مددگیرانه 3-وطن:بی‌معیار،علاقه‌های احساسی-فاقد چارچوبه‌ی سرزمینی 4-ملت:مؤثر،ولی بی‌دروپیکر و عقب‌افتاده 5-مردم:حضور کم‌تأثیر،حضور نیازمند راهنما 6-من:غایب-بی‌شکل 7-ما:فاقد اثر کاربردی،بیش‌تر پذیرنده،کم حضوری پادشاه ولی بلا اثر برمفهوم من و مای فردی و جمعی 8-بیگانه و دشمن:شکست خوردن‌های متوالی ما،فقدان بیگانه،حالت صلحو رفاقت 9-اجنبی:شناسایی بیش‌تر و رو به ازدیاد،شناخت همزاد با آگاهی کم یانادرست،قضاوت‌های احساسی عجیب و شگفت‌آور 10-کفار:حضور کم‌تر،کم‌ترین معنا،بی‌دشمنی پادشاه،مراوده‌های رویاروی 11-زندیق:حضور بسیار کم،تنها در حد دگری‌مذهبی در تعریف هویت به معنای مبانی(سنتی-دینی-قانونی)اقتدار نیز شاهدحضور ویژگی‌هایی هستیم: 1-پدرسالاری:رو به اضمحلال بیش‌تر به دلیل ترور پادشاه پیشین و ضعفمفرط پادشاه پسین 2-شیخوخیت:بسیار کم‌تأثیر و کم‌حضور 3-مطلق بودن قدرت:مقدر به تقدیر الهی ولی آرام‌آرام رو به ضعف 4-قداست داشتن قدرت:نگاه شکسته و تقدیس ترقی 5-لزوم حفظ کیان جامعه اسلامی در برابر کفار:بی‌نیازی ناشی از صلح بامجاوران 6-ضرورت سازگاری زندگی فردی و جمعی با شرع:عدم وجود اصرار وعدم شناخت اولیه 7-جایگاه مجتهدان و عالمان مذهبی در زندگی جمعی:نیازمندی به آنولی بدون تزویر و تظاهر 8-آزادی:فقدان وجود،ناشناخته بودن 9-قانون اساسی:بی‌معنا،احساس نیاز 10-حاکمیت اکثریت:بی‌معنا،کم‌کم در حال شد سلولی 11-تحدید اختیارات پادشاه:بسته به نوع فرمانروایی به تدریج در حالپیدایی 12-عرف:غیر پادشاهانه،کاملا مردم‌ساخته 13-مصلحت عمومی:عوام کالانعام اما رو به ترقی واژگان پادشاه و شاه و سلطنت و سلطان و وارث تاج و تخت کیانی،دیگر درحد وفور کاربرد ندارد،بلکه با توجه به رویارویی ایران و فرنگ،و شکست‌هایپی‌درپی ما،تمام متن بر حول بازسازی و چگونگی ترقی مملکت شکل می‌گیرد ونشان از پیدایش یک متن و روایت درمان‌شناسانه و دردشناسانه‌ی مبتنی برتاریخ‌نگاری دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.