Skip to main content
فهرست مقالات

خداوند و قربانگاه رویارویی روشنفکری ایران با مدرنیته

نویسنده:

ISC (20 صفحه - از 179 تا 198)

کلید واژه های ماشینی : مدرنیته، روشنفکران، مدرن، سوبژکتیویته، فرزین وحدت، ایران، گفتمان، رویارویی روشنفکری ایران با مدرنیته، سیاسی، سوبژکتیویته‌ی

خلاصه ماشینی:

"او سپس روابط درونی این گفتمان‌ها رابا گفتمان و شرایط مدرنیته موردبررسی قرار می‌دهد و در مقدمه‌یکتاب،دو هدف را برای پژوهش خودمعرفی می‌کند: اول؛بررسی مفهوم و پدیده‌یمدرنیته در زمینه‌ی غربی و جهانی‌اشو دوم؛بررسی رویارویی فرهنگی وفکری ایران با مدرنیته،در دوره‌ی بیناواسط قرن نوزدهم تا زمان حال،باتأکید بر گفتمان‌های عمده‌ی اجتماعی-سیاسی که به شکل‌گیری آگاهی ونهادهای ایرانی در این دوره کمککرده‌اند (P. نویسنده با این تز به سراغ تاریخاندیشه‌ی روشنفکری در ایران می‌رود وبا برداشتی که از مدرنیته‌ی غربی ارایهمی‌دهد،تلاش می‌کند تا جریانروشنفکری ایرانی را در نسبت با آن بهچهار گفتمان تقسیم کند:گفتمانسوبژکتیویته‌ی اثبات‌گرا وجهان‌شمول‌گرا،گفتمان جمع‌گرا،گفتمان سوبژکتیویته با واسطه وگفتمان‌های پساانقلابی. نویسندهبا تأکید بر تعریف هگل که می‌گوید:«اصل دنیای مدرن،آزادی سوبژکتیویتهاست»(ص 1)؛نوعی ترادف معنایی رامیان اصل«سوبژکتیویته»و«آزادی»کشف می‌کند،و در عین حال معتقداست که می‌توان این دو را از یکدیگرمتمایز کرد؛آن‌گاه در بیان این تمایزمی‌گوید آزادی عمدتا به معنای فقدانمانع است،در حالی که اصلسوبژکتیویته به معنای کنش اثباتی درجهان است و اصل سوژه محوریمتکی بر خرد بنیادی را،یکی ازمهم‌ترین عناصر دنیای مدرن معرفیمی‌کند. فرزین وحدت،با اتکا به این دواصل به سراغ تاریخ روشنفکری ایرانمی‌رود تا تز فرایند دیالکتیکی خود رااثبات کند و نشان دهد که مدرنیته یاحداقل بخش‌هایی از آن در حیات سیاسی ایران زنده و فعال است. این ادعا قابل توجهاست،لیکن نویسنده برای روشن کردناین رابطه،تلاشی جدی انجام نداده است؛به همین دلیل،تنها به قرائتیآلمانی از مدرنیته اکتفا می‌کند؛هرچندکه فلسفه‌ی آلمان کمک شایانی بهوشن شدن زوایای تاریک و مبهمجهان مدرن و اصل مدرنیته کرده است،لیکن فیلسوفان غیرآلمانی مانندفلاسفه‌ی فرانسوی و انگلیسی نیز تأثیرفراوانی از این لحاظ داشته‌اند و لازمبود که نویسنده با دقت نظر بیش‌تریبه مفهوم مدرنیته و فیلسوفان سازنده‌یآن،اعم از آلمانی و غیرآلمانی،می‌پرداخت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.