Skip to main content
فهرست مقالات

دیباچه ای بر فلسفه عدالت

نویسنده:

(46 صفحه - از 11 تا 56)

کلید واژه های ماشینی : عدالت، سیاسی، عقل، مفهوم عدالت، حقوق، مفهوم، فلسفهء اخلاق، اجتماعی، انسان، فضیلت

خلاصه ماشینی:

"یکی از نمایندگان اصلی این مکتب،فیلسوف معروف انگلیسی قرن هفدهم‌ ارل شافتسبوری بود که در مقابل مواضع هابز،استدلال می‌کرد که اولا، خود خواهی،و منفعت طلبی تنها میل طبیعی انسان نیست تا لاجرم نظریهء عدالت را از آن و از اندیشهء وفای یه عهدی که معطوف به تأمین منافع ماست استنتاج کنیم و ثانیا،خیرخواهی نوع دوستی و همدردی همان اندازهء نفع‌طلبی و خودخواهی‌ در انسان طبیعی است؛و از همین میل است که‌''''میل به فضیلت و عدالت‌‘‘ برمی‌خیزد؛همین میل و احساس است که ما را به پیشبرد خیر و صلاح عمومی‌ برمی‌انگیزد همین حس اخلاقی است که میان فضیلت و خودخواهی تعادل ایجاد می‌کند. خلاصه نظریهء رالز،این است که اگر قرار باشد مردم اصول عدالت را در پس‌''''پردهء جهلی‌‘‘برگزینند که مانع از علم آنها نسبت به موقعیت خودشان در جامعه باشد،در آن صورت آنها،بر خلاف تصور اصحاب اصالت فایده و سنت هابزی،در پی به حداکثر رساندن خرسندی و شادی‌ بر نمی‌آیند بلکه در عوض،به دو طریقه از خودشان در مقابل بدترین شرایط نامطلوب حراست خواهند کرد:یکی این که به بهره‌مند شدن از حداکثر آزادی ممکن‌ به نحوی که با آزادی دیگران سازگار باشد اصرار خواهند ورزید؛و دوم این که‌ تأکید خواهند کرد که ثروت به نحوی توزیع شو که بی‌چیزترین کسان در جامعه‌ تا آنجا که ممکن است،مرفه شوند. اما از نظر نوزیک هر گونه‌ نظریه یکپارچه‌ای درباره عدالت که ملاک انتزاعی و خاصی برای تویزیع دارایی‌ها به دست دهد،ذاتا غیر عادلانه است؛بلکه توزیع عادلانه همان توزیعی است که از مراودت و معاملات آزاد مردم حاصل می‌شود پس نهادها و نظام سیاسی‌ و اجتماعی مشروع و عادلانه،آن نوع نظامی است که به اعمال آزادانه یکایک افراد قابل تقلیل باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.