چکیده:
هدف این تحقیق،بررسی نیازهای جسمانی،شناختی و عاطفی دانشآموزان از دیدگاه معلمان و متخصصان تربیتبدنی،والدین و دانشآموزان برای تعیین محتوای آموزشی درس تربیت بدنی و ورزش در مدارس متوسطهء ایران بوده است.نمؤنه آماری تحقیق را 385 نفر از متخصصان تربیتبدنی،2610 نفر از معلمان تربیتبدنی،1012 نفر از والدین دانشآموزان دبیرستانی و 1079 نفر دانشآموز(547 دختر و 532 پسر)کلاسهای اول الی سوم دبیرستان تشکیل دادهاند.متخصصان و معلمان تربیتبدنی به صورت انتخابی هدفدار و دانشآموزان و والدین آنها به صورت تصادفی هدفدار چند مرحلهای از جمعیت مراکز 24 استان کشور گزینش شدند.با مرور مبانی و پیشینهء تحقیق و پس از سه مرحله ساخت ابراز و مطالعه راهنما،پرسشنامه محقق ساخته با ثبات درونی 97/0-71/0 در اختیار آزمودنیها قرار گرفت، تا از بین 12 نیاز جسمانی،15 نیاز ورزشی،15 نیاز شناختی و 15 نیاز عاطفی،فقط 5 نیاز را انتخاب و اولویتبندی نمایند.برای تکمیل پرسشنامهء والدین و دانشآموزان،از روش مصاحبه استفاده شد و زمان پاسخگویی بین 20-35 دقیقه بود.اولویت این نیازهای آموزشی از دیدگاه ازمودنیهای تحقیق،از آزمون کروسکال والیس در سطح P>ūūū0/05 مقایسه شدند. نتایج تحقیق نشان داد که از بین نیازهای جسمانی،نیاز به حفظ وضعیت بدنی هنجار،حرکات و تمرینات سبک و آسان،تمرینات قدرتی و استقامت عضلانی و انواع بازیهای در اولویت بالایی قرار دارند.آموزش دو و میدانی،فوتبال،بسکتبال و والیبال در بین نیازهای مهارتی،افزایش شناخت دانشآموزان نسبت به وضعیت بدنی،بهداشت و سلامت،اصول تمرین و آمادگی جسمانی و تغذیه از بین نیازهای شناختی در اولویت بالایی قرار داشتند.همچنین برخورداری از بدن متناسب، ظاهری شاداب،سرگرمی و لذت بردن،رفع خستگی و شرکت در مسابقات جزء بالاترین نیازهای عاطفی دانشآموزان بودند.البته از دیدگاه آزمودنیها بین میانگین رتبهء اکثر نیازهای جسمانی و مهارتی تفاوت معنیدار وجود داشت؛در صورتی که بین میانگین رتبهء نیازهای شناختی و عاطفی اجتماعی دانشآموزان از دیدگاه آزمودنیها توافق نظر بیشتری وجود داشت.در این تحقیق،براساس میزان توافق نظر آزمودنیها،چند مدل برای تدوین محتوای درس تربیتبدنی پیشنهاد شده است.
خلاصه ماشینی:
"با این وجود،تاکنون در مورد نیازهای آموزشی درس تربیتبدنی مدارس
کتابهای درسی سازمان پژوهش و برنامهریزی آموزش و پرورش و اصلاح برنامهء درس تربیتبدنی توسط کمیسیون
درس مربوط به تربیتبدنی برای همهء دورههای تحصیلی مورد توجه قرار گرفته است(16).
محتوای آموزشی درس تربیتبدنی نیز براساس این اهداف اختصاصی تنظیم میشود.
نیازهای آموزشی درس تربیتبدنی در چه اولویتی قرار دارد؟آیا دیدگاه این گروهها متفاوت
نیازهای آموزشی مرتبط با اهداف اختصاصی درس تربیتبدنی مدارس متوسطه از دیدگاه
مرد)و تعداد 2610 معلم تربیتبدنی برای تعیین نیازهای دانشآموزان هر پایه کلاس اول الی
از دیدگاه دانشآموزان و والدین نیز دو نیاز نخست معلمان در اولویت قرار گرفته است
اولویت نیازهای جسمانی-حرکتی دانشآموزان دختر و پسر از دیدگاه آزمودنیها در دورهء متوسطه
اولویت نیازهای مهارتی-ورزشی دانشآموزان پسر و دختر از دیدگاه آزمودنیها در دوره متوسطه
اولویت نیازهای شناختی دانشآموزان دختر و پسر از دیدگاه آزمودنیها در دورهء متوسطه
آزمودنیهای تحقیق،نیازهای ردیف اول الی ششم در رتبه بالایی قرار دارند،مقایسهء میانگین رتبهء نیازهای عاطفی دانشآموزان دختر نشان میدهد که فقط بین نیازهای ردیف(چهارم،
دیدگاه متخصصان و معلمان بسیار مشابه است همچنین اولویتبندی نیازهای مذکور از دیدگاه
با پذیرش توافق نظر آزمودنیها در مورد میانگین رتبهء نیازها(متخصصان و معلمان)یا(دانشآموزان و والدین)میتوان الگوهای متفاوتی برای
به طور کلی نتایج تحقیق حاضر با بررسی نیازهای مختلف آموزشی دانشآموزان در درس تربیت
نخست اینکه برای استفاده از الگوهای پیشنهادی در سطح منطقهای و حتی در سطح مدرسه لازم است امکانات آموزشی-ورزشی در نظر گرفته شود و فعالیتهای متناسب با
درس تربیتبدنی از دیدگاههای مختلف نشان میدهد،مثلا اگر دیدگاه متخصصان و معلمان به"