چکیده:
هدف از این تحقیق،شناسایی و توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی و مقایسهء دیدگاه دبیران مرد و زن مدارس راهنمایی نواحی چهارگانه شهر اهواز میباشد.پژوهش حاضر از نوع توصیفی-پیمایشی و به شکل میدانی اجرا شده است.جامعهء آماری تحقیق شامل کلیهء دبیران تربیت بدنی زن و مرد(213 نفر)نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر اهواز بودند که از این میان،تعداد 140 نفر براساس جدول نمونهگیری مورگان به صورت خوشهای و تصادفی به عنوان آماری انتخاب شدند(1).ابزار اندازهگیری در این تحقیق،پرسشنامه محقق ساخته بوده و روایی محتوایی آن با استفاده از اظهار نظر 40 نفر از متخصصان و خبرگان حوزهء تحقیق مورد بررسی و اصلاح قرار گرفت و تأیید گردید.پایایی پرسشنامه نیز با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ (r-0/89) برآورد شد.برای تجزیه و تحلیل دادهها از روشهای آمار توصیفی و آمار استنباطی(آزمونهای آنالیز واریانس یک راهه،آزمون مجذورکا،آزمون t-Test )و ضریب همبستگی پیرسون)استفاده شد.برخی از نتایج پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانه شهر اهواز در ارتباط با شناخت موانع اجرای روشهای فعال تدریس در سطح (a-0/05) تفاوت معنادار وجود ندارد.همچنین بین برگزاری دورههای ضمن خدمت روشهای تدریس فعال برای دبیران تربیتبدنی و به کارگیری این روشها رابطهء مثبت و معناداری در سطح (a-0/05) مشاهده گردید.به علاوه بین سطح مدرک تحصیلی دبیران تربیتبدنی و به کارگیری روشهای فعال تدریس،رابطهء مثبت و معناداری مشاهده شده است و نهایتا نتایج تحقیق حاکی از آن است که بین سطوح سابقهء تدریس و به کارگیری روشهای فعال تدریس رابطهء منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین دیدگاه دبیران زن و مرد نواحی چهارگانه آموزش و پرورش در به کارگیری روشهای فعال تدریس،تفاوتی مشاهده نمیشود.
خلاصه ماشینی:
"شناسایی و توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی از
هدف از این تحقیق،شناسایی و توصیف موانع اجرای روشهای فعال تدریس تربیتبدنی و مقایسهء
پژوهش نشان میدهد که بین دیدگاه دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانه شهر اهواز در ارتباط با
شناخت موانع اجرای روشهای فعال تدریس در سطح (a-0/05) تفاوت معنادار وجود ندارد.
بین برگزاری دورههای ضمن خدمت روشهای تدریس فعال برای دبیران تربیتبدنی و به کارگیری این
فعال تدریس رابطهء منفی و معناداری وجود دارد و همچنین بین دیدگاه دبیران زن و مرد نواحی
موانعی که فراروی معلمان تربیتبدنی در ارائه روشهای نوین(فعال)تدریس درس تربیتبدنی
موجود در اجرای روشهای فعال تدریس از دیدگاه دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانهء شهر
2. یافتههای تحقیق بیانگر آن است که بین دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانه شهر اهواز در
ارتباط با شناخت موانع مربوط به معلم و به کارگیری روشهای فعال تدریس،تفاوتی وجود
نتایج تحقیق نشان داد که بین دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانه شهر اهواز در ارتباط با
4. نتایج تحقیق نشان داد که بین دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانهء شهر اهواز در ارتباط با
5. براساس نتایج جدول(5)تحقیق نشان میدهد که بین دبیران تربیتبدنی نواحی چهارگانهء
نتایج آزمون مجذور کا در مورد میزان شرکت در دورهها و به کارگیری روشهای فعال تدریس
خدمت روشهای تدریس فعال و به کارگیری این روشها رابطهء معناداری وجود دارد.
فعال تدریس در بین دبیران مرد و زن نواحی چهارگانهء شهر اهواز تفاوتی مشاهده نمیشود.
نسبت به آموزش بهینهء تربیتبدنی،عدم الزام استفاده از روشهای فعال تدریس تربیتبدنی و
چهارگانه در مورد شناسایی موانع اجرای روشهای نوین تدریس تربیتبدنی در چهار زمینهء"