چکیده:
هدف اصلی این پژوهش،بررسی رابطهء بین جو سازمانی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی و روحیهء کارآفرینی در دانشجویان پسر تربیتبدنی دانشگاههای ایران بوده است.روش پژوهش با توجه به ماهیت تحقیق،توصیفی و از نوع همبستگی است.جامعهء آماری این تحقیق مدیران،استادان و دانشجویان پسر دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی وابسته به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری در سال تحصیلی 86- 1385 بودهاند که تعداد 47 نفر از اعضای هیأت علمی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی و 150 دانشجوی پسر مقطع کارشناسی تربیتبدنی از طریق نمونهگیری طبقهای و به صورت تصادفی انتخاب شدند.به منظور گردآوری دادهها،دو پرسشنامه جو سازمانی هالپین و کرافت و روحیهء کارآفرینی استفاده شد.ضریب پایایی پرسشنامهها به ترتیب 84/0 و 87/0 برآورد شده است.برای تجزیه و تحلیل دادهها از آزمون آماری t تک نمونهای و رگرسیون چند متغیری مورد استفاده قرار گرفت.نتایج تحقیق نشان داده که جو سازمانی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی بیشتر به جو باز سازمانی گرایش داشته است. شاخصهای روحیهء کارآفرینی(خلاقیت،عزت نفس،انگیزهء پیشرفت،منبع کنترل درونی، آیندهنگری و خطرپذیری)در دانشجویان بالاتر از حد متوسط بوده است (P>0/05) . همچنین،میان جو سازمانی و روحیهء کارآفرینی دانشجویان رابطهء مثبت و معنیداری وجود داشته است (r-0/533ṣP>0/05) .در ارتباط با شاخصهای جو سازمانی،سه مؤلفهء صمیمیت،عدم جوشش و بازدارندگی پیشبینیکنندههای معنیدار روحیهء کارآفرینی بودهاند (F-30/07ṣP>0/05) .اما میان شاخصهای روحیه (P-0/429ṣt-0/805) ، کنارهگیری (P-0/215ṣt1/274) ،نفوذ (p-0/058ṣt1/989) ،تأکید بر تولید (p-0/206ṣt- -1/299) و مراعات (p-0/609ṣt0/519) با روحیهء کارآفرینی رابطهء معنیداری مشاهده نشده است.در مجموع نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی به جو سازمانی باز،گرایش بیشتری داشتهاند و به نظر میرسد که جو سازمانی باز در رشد و پرورش روحیهء کارآفرینی در دانشجویان موثر بوده است.
خلاصه ماشینی:
"و روحیهء کارآفرینی در دانشجویان پسر تربیتبدنی دانشگاههای ایران بوده است.
همچنین،میان جو سازمانی و روحیهء کارآفرینی دانشجویان رابطهء مثبت و معنیداری وجود
در رشد و پرورش روحیهء کارآفرینی در دانشجویان موثر بوده است.
در دانشگاه است تا زمینهء رشد و شکوفایی روحیهء کارآفرینی در دانشجو فراهم شود.
جو سازمانی دانشکدهها و گروههای تربیتبدنی با روحیهء کارآفرینی در دانشجویان تربیتبدنی
برای بررسی میزان شاخصهای روحیهء کارآفرینی در میان دانشجویان،از آزمون t تک نمونهای
(1)- One sample t-test برای تعیین رابطهء میان جو سازمانی دانشکده با روحیهء کارآفرینی در دانشجویان،از ضریب
همبستگی پیرسون استفاده شد و نتایج نشان داد که میان جو سازمانی دانشکده با روحیهء
نتایج رگرسیون چند متغیری برای بررسی رابطهء بین شاخصهای جو سازمانی(تأکید بر تولید،
معنیدار بوده است (2 ïùŞùṣP>0/05) ؛به طوری که ارتباط بعد صمیمیت با روحیهء کارآفرینی
مثبت و ارتباط ابعاد بازدارندگی و عدم جوشش با روحیهء کارآفرینی منفی بوده و میان ابعاد
رگرسیون چند متغیره ارتباط بین ابعاد جو سازمانی و روحیهء کارآفرینی
بررسی میزان شاخصهای روحیهء کارآفرینی در میان دانشجویان پسر مطقع کارشناسی تربیت
از دیگر یافتههای پژوهش حاضر،این بوده که میان جو سازمانی دانشکده و گروه با روحیهء
میان جوهای سازمانی با شاخصهای روحیهء کارآفرینی است،که با نتایج پژوهش حاضر
پیشرفت را مورد تأکید قرار میدهد که با نتایج تحقیق حاضر دربارهء ارتباط میان جو سازمانی
با توجه به وجود ارتباط مثبت میان جو سازمانی با روحیهء کارآفرینی،مسئولان نظام آموزشی
1. ارتباط بعد بازدارندگی با روحیهء کارآفرینی توجه به این نکته را ضروری میسازد که مانع"