Skip to main content
فهرست مقالات

بررسی اجمالی آراء و افکار رامانوجا عارف و فیلسوف بزرگ هندی

نویسنده:

(22 صفحه - از 195 تا 216)

کلید واژه های ماشینی : رامانوجا، شانکارا، ار، برهمن، هند، اوپانیشادها، معرفت، خدا، مکتب، روح

خلاصه ماشینی:

"داسکوپتا می‌گوید:در مکتب ودانته رستگاری با طلوع این معرفت‌ همراه است که برهمن تنها واقعیت حقیقی است و اینکه واقعیت همان نفس‌ ذاتی آدیم است،زیرا همان گونه که در اوپانیشادها آمده است:''''توآنی‌‘‘ جهان‌شناسی شانکارا می‌گوید:خلقت واحد برای همهء ادورا وجود ندارد،بلکه‌ جهان در دوره‌های برزگ توسط برهمن خلق می‌شود و درپایان هر دوره، دوباره جذب برهمن می‌شود و این توالی خلقت و دوباره جذب شدن از ابدیت تا کنون ادامه دارد. 6 ''''تو آنی‌‘‘ isa mavT taT این بیان معروف که مدعی هو هویت روح کلی‌[ namtA ]و واقعیت‌ مطلق‌[ namharB ]است،طبق نظر شانکارا،بدین صورت تفسیر می‌شود: tat از لحاظ معنوی به معنای برهمن است که علم مطلق دارد،نامحدود است‌ و ساری و جاری در همه چیز است؛ mavt از لحاظ لغوی یعنی aviJ ،یا خود فردی با علم و قوای محدود؛و فعل کمکی isa دال بر عطف این دو بر هم‌ است. ‘‘ اما ماهیت جهان پدیداری چیست؟شانکارا می‌گوید:اوپانیشادها به‌ جهان خارجی اشاره کرده‌اند و آن را آگاهانه واقعی به شمار آورده‌اند،زیرا هدفشان این است که خصلت صرفا نسبی واقعیت جهان را آشکار کنند، جهانی که غیر واقعی بودن آن،در نهایت با شناخته شدن حقیقت غایی یا برهمن نمایان می‌شود. این تغییرات کوچکترین تأثیری در ماهیت برهمن ندارد،یعنی بدانگونه‌ که جسم از روح متمایز است و نقایص جسم آسیبی به روح نمی‌رساند،به‌ همین ترتیب نیز بین خدا که گردانندهء مطلق است وپیکرش که نظام روحانی و مادی را شامل است،فرق اساسی‌ای وجود دارد و نقایص و محدودیت‌های‌ این دو عالم روحانی و مادی هیچ نفوذی در طبیعت لایتنهاهی برهمن نمی‌کنند و برهمن،در ورای محدودیت و عاری از عجز و نقص،و کمال مطلق است که به‌ همهء صفات کمال آراسته و کمال او را حد و حصری نیست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.