چکیده:
وزان گروه آزمایشی بود.نتایج کاربردی پژوهش حاضر در اصل مقاله به تفصیل مورد بررسی قرار گرفته است.
خلاصه ماشینی:
"به 33 دانشآموز گروه آزمایشی در 5 جلسۀ 60 دقیقهای روش SQP 4 R ،همراه با خود نظارتی،با استفاده از متون درک مطلب خواندن پسآزمون و کارت یادآوری آموزش و الگو داده و پس از این مدت،عملکرد دو گروه،در پس آزمون درک مطلب خواندن که معادل پیشآزمون بود،مقایسه نتایج تحلیل کوواریانس،نشاندهندۀ تاثیر مثبت راهبردهای فراشناختی بر درک مطلب خواندن دانشآموزان گروه آزمایشی بود.
باتوجه به اهمیت تفکر دانشآموزان هنگام خواندن و ربط دادن مطالب جدید به مطالب از قبل آموخته شده و با در نظر گرفتن اهمیت فرضیهسازی و پیشبینی پاسخ پرسشهایی که هنگام خواندن متن در ذهن خواننده ایجاد میشود،پژوهش حاضر، تاثیر آموزش روش SQP 4 R 8 (مرحلۀ پیشبینی پاسخ پرسشهایی که دانشآموزان از متن استخراج میکنند،پس از مرحلۀ سوال کردن به روش SQ 4 R اضافه شده است)، همراه با رویۀ خود-نظارتی را بر درک مطلب دانشآموزان پسر پایۀ دوم راهنمایی، مورد بررسی قرار میدهد.
Surveying,Questioning,Predicting the answers,Reading,Reflecting,Reciting,& Reviewing روش پژوهش در این تحقیق،از طرح شبه آزمایشی دو گروهی با پیشآزمون و پسآزمون استفاده شده است.
بنابراین،پیشنهاد میشود آزمونهای درک مطلب برای پایههای تحصیلی مختلف ساختهشده و هنجاریابی شوند و برای بررسی دقیقتر عملکرد تمامی آزمودنیها در اینگونه مطالعهها که به صورت گروهی انجام میشود،علاوه بر مقایسۀ گروههای آزمایشی و گواه،با طرح یک مطالعۀ تکآزمودنی1 عملکرد تکتک آزمودنیها مورد توجه قرار گیرد و سهم هریک از دو راهبرد فراشناختی(روش SQP 4 R و خود نظارتی)،بر بهبود درک مطلب خواندن دانشآموزان در پژوهشهای بعدی تعیین شود،در ضمن،پیگیری حفظ و تداوم راهبردهای آموخته شده در فواصل زمانی مختلف و به دفعات متعدد انجام شود."