چکیده:
تاریخ دریافت 85/10/1-تاریخ تایید 1387/3/22 عنوان تحقیق حاضر عبارت است از:تعیین رابطه بین نظرات مدیران درباره محتوای دورههای آموزش ضمن خدمت و مهارتهای حرفهای آنان در دبیرستانهای پسرانه شهرستان کرمانشاه.در واقع،هدف اصلی این پژوهش آن است که دریابد محتوای آموزشی دورهها تا چه میزان مطلوبیت داشته و توانسته است مهارتهای مدیران را پوشش دهد.برای این منظور،به بررسی پیشینه مربوط به اصول و معیارهایی که میبایست در هر محتوای مطلوب و مدون به کار رود پرداخته شد و بهمنظور سنجش مطلوبیت محتوای دورهها 7 معیار در نظر گرفته شد که در آن نظرات مدیران در مورد میزان رعایت این اصول و معیارها در محتوای دورهها بررسی شد.پس از آن،به تعیین رابطه میان این نظرات و مهارتهای مدیران پرداخته شد.جامعه آماری پژوهش حاضر،شامل تمامی مدیران دبیرستانهای پسرانه شهرستان کرمانشاه است.برای جمعآوری اطلاعات مورد نیاز از دو نوع پرسشنامه(پرسشنامه محتوا-پرسشنامه مهارتهای حرفهای)استفاده گردیده است و با تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوری شده بهوسیله روشهای آمار توصیفی و استنباطی،نتایج زیر بهدست آمد:مدیران از نظر مهارت فنی در سطح پایینتر از متوسط و در حد نامطلوب بوده و از نظر مهارتهای انسانی و ادراکی در حد بالاتر از متوسط و مطلوب قرار دارند.میان نظرات مدیران درباره محتوای دورههای آموزشی و مهارت فنی مدیران همبستگی مثبت و معنیدار بهدست آمده در مورد مهارتهای انسانی و ادارکی رابطه بهدست آمده،معنیدار نیست.همچنین،مدیران دارای مدرک تحصیلی مدیریت تنها از نظر مهارت ادراکی در مقایسه با مدیران فاقد مدارک تحصیلی مدیریت دارای تفاوت بوده و سطح مهارت ادارکی مدیران دارای مدارک تحصیلی مدیریت بالاتر از مدیران دیگر است.
خلاصه ماشینی:
"برای جمعآموزی اطلاعات موردنیاز از دو نوع پرسشنامه(پرسشنامه محتوا-پرسشنامه مهارتهای حرفهای)استفاده گردیده است و با تجزیه و تحلیل دادههای جمعآوزی شده به وسیله روشهای آمار توصیفی و استنباطی،نتایج زیر به دست آمد:مدیران از نظر مهارت فنی در سطح پایینتر از متوسط و در حد نامطلوب بوده و از نظر مهارتهای انسانی و ادراکی در حد بالاتر از متوسط و مطلوب قرار دارند.
رعایت اصول و معیارهایی که از سوی صاحبنظران برنامه درسی و مدون ارایه شده،در محتوای آموزشی دورههای آموزش ضمن خدمت مدیران دبیرستانها از اهمیت فوق العادهای برخوردار است،چرا که صرفنظر از اینکه استانداردها و معیارهای محتوا برای دوران تحصیل مدرسه یا آموزشهای سنین بزرگسالی تدارک دیده شود،آنها یک چارچوب مشخص را برای هر حوزه یادگیری توصیف میکنند(مکنایت3 ،2003 و لوکاس4 ،2007).
بنابراین،در پژوهش حاضر ضمن مشخص نمودن وضعیت توانایی مدیران در مهارتهای سهگانه،به تعیین میزان رابطه بین محتوای دورههای آموزش ضمن خدمت مدیران دبیرستانها با نیازهای حرفهای آنان نیز پرداخته میشود.
انتصاری(1380)،در پژوهشی با عنوان بررسی نیازهای آموزشی در سه حیطه مهارتهای فنی و انسانس ادارکی و ارایه الگوی مناسب برای آموزش ضمن خدمت به مدیران مدارس راهنمایی دخترانه شهر تهران انجام داد.
باتوجه به اینکه مدیران دارای مدارک تحصیلی مدیریت و مدیران فاقد این مدارک از نظر مهارت ادراکی که یکی از اثرگذارترین و مهمترین مهارتها برای مدیران جهت فهم و درک سازمان بهعنوا یک کل واحد و شناخت تمامی عناصر آن است،دارای تفاوت بوده و سطح توانایی ادراکی مدیران فارغ التحصیل رشته مدیریت و مدیریت آموزشی بالاتر از مدیران دیگر است،پیشنهاد میشود که در انتصاب مدیران به پست مدارس از فارغ التحصیلان رشتههای مدیریت و بهخصوص مدیریت آموزشی،در اولویت قرار گیرند."