Skip to main content
فهرست مقالات

دین یعنی ختم گفت و گو

نویسنده:

مترجم:

(10 صفحه - از 149 تا 158)

کلید واژه های ماشینی : دین، سیاسی، هابرماس، باور، جنبش روشنگری، لیبرال، خداناباوران، روشنفکری، شعر، روح

خلاصه ماشینی:

"او می‌گوید:''''فرهنگ قانون‌مداری که از ساحت عمومی دفاع‌ می‌کند،هنوز ظاهرا احساس آسودگی بسیار می‌کند از اینکه به دین به‌ چشم یک سرگرمی نگاه کند که در خلوت افراد انجام می‌شود و هیچ انسان‌ بالغ و پخته و خیرخواهی از آن به عنوان پایه‌ای برای سیاست استفاده‌ نمی‌کند. تمام آنچه نظریه لیبرال می‌بایست نشان دهد آن است که بهترین‌ نحوهء اتخاذ تصمیمات اخلاقی‌ای که یک دولت تکثرگرا و دموکراتیک که حق‌ استفاده انحصاری از زور را دارد باید به اجرا در آورد این است که از طریق ماحثات عمومی انجام شود و در آنها صدای آنان که ادعا می‌کنند سخن خدا یا عقل یا علم را می‌کویند با صدای هر کس دیگری هم رتبه تلقی شوند. آیا دلیل من در این شرایط یک دلیل‌ غیردینی خواهد شد؟حتی اژر دست همان دلیلی باشد که توسط اعضای‌ دین باور جامعهء من ارائه می‌شود؟مطمئنا،این امر که یکی از ما دو نفر، مقدمات خود را در کلیسا به دست می‌آورد و دیگری در کتابخانه‌ها مورد علاقهء مخاطب،در ساحت عمومی نیست و نباید هم باشد. بنابراین،من در پاسخ به کارتر که با نارضایتی شهروندان دیندار را مجبور به با''''بازسازی ادلهء خود با بهره‌ جستن از واژگان کاملا سکولار آن هم قبل از اینکه ادله ارائه شوند‘‘می‌داند می‌گویم که‌''''بازسازی ادله با واژگان کاملا سکولار‘‘تنها به معنای‌''''حذف‌ اشاره به منبع مقدمات ادله‌‘‘است،و به نظر می‌رسد که این حذف بهای‌ مناسبی برای آزادی دینی باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.