Skip to main content
فهرست مقالات

کرکگور

نویسنده:

مترجم:

(8 صفحه - از 219 تا 226)

کلید واژه های ماشینی : کرکگور، مسیحیت، دینی، ایمان، دانمارکی، عشق، انسان، خدا، نام‌ها مستعار، نقد

خلاصه ماشینی:

"به نظر کرکگور وجود انسان روندی پایان نایافته است کهدر آن‌''''فرد‘‘1(مفهومی کلیدی در اندیشه کرکگور)باید مسئولیت کسب هویتی‌ به عنوان یک خود را از طریق گزینش‌های آزادانه به عهده گیرد. در کتاب‌''''تعلیقه غیر علمی نهایی‌‘‘3دو نحوه از زندگی دینی از هم‌ جد اشده‌اند،دیناری‌''''طبیعی‌‘‘(دینداری A)که در آن شخص می‌کوشد تنها با اتکاء بر تصوری‌''''حلولی‌‘‘4و طبیعی از خدا با او پیوند برقرار سازد و مشکل گناه را حل کند؛و مسیحیت(دینداری B)که در آن خدا به عنوان یک‌ انسان تجسد می‌یابد تا با انسان‌ها رابطه داشته باشد. کرکگور تعلیل ناپذیری زندگی دینی را به حیات اخلاقی در داستان‌ اشتیاق ابراهیم به ذبح پرسش اسحاق برای اطاعت از امر الهی که در کتاب‌ مقدس آمده است،به تصویر کشیده است. تحلیل کرکگور درکتاب‌''''ترس و لرز‘‘1(از طریق نام مستعار یوهانس خاموش)از این فرمانبری ابراهیم این‌ است که عمل ابارهیم مستلزم‌''''تعلیق غایت شناختی امر اخلاقی‌‘‘2است. برخی دیگر می‌گویند آنچه به توسط تعلیق غایت شناختی امر اخلاقی،نسبی انگاشته می‌شود مقتضیات همیشه معتبر اخلاقی نیست،بکله آن دست از وظایف اخلاقی‌ است که به اقتضای شرایط خاص،نهادهای اجتماعی انسانی در آنها جاگرفته‌اند. عواطف منفی دیگری مانند یأس و احساس گناه نیز برای کرکگور اهمیت دارند؛آنها تهی بودن امر زیبائی شناختی را و خصلت‌ نهایتا نارضایتبخش امر اخلاقی را،که افراد را به سوی حیات دینی سوق‌ می‌دهد،وامی‌نمایانند. اما این نظریه منسوخ شده است،زیرا اگزیستانیسالیزم،به عنوان یک نهضت،پدیده‌ای معاصر است و (1) metsys eht (2) rehto yllohw تفاوت‌های عمیقی بین کرکگور و آن اگزیستانسیالیست‌ها[یعنی سارتر و کامو]وجود دارد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.