Skip to main content
فهرست مقالات

تقلید مذموم و تقلید مشروع

(8 صفحه - از 68 تا 75)

کلید واژه های ماشینی : تقلید ،تقلید مذموم و تقلید مشروع ،اجتهاد ،عوام ،خدا ،اسلام ،پیروی ،احکام ،دین ،فن ،قرآن ،یهود ،نیاکان ،فقیه ،اجتهاد و تقلید ،هدایت ،علم ،روایت ،مسأله اجتهاد و تقلید ،دستور ،تقلید جاهل ،عوام یهود علماء ،تقلید و پیروی عوام ،عوام یهود ،عوام یهود و عوام ،مقاله تقلید مشروع ،پیروی عوام از علما ،تقلید جاهل از عالم ،عوام و علماء یهود ،مسأله تقلید کورکورانه از نیاکان

خلاصه ماشینی:

"ولی با توجه به اینکه اجتهاد و تقلید مفهوم وسیعی دارد می‌توان اشکال فوق را پاسخ داد به‌ اینکه: شک نیست که علم فقه با وسعتی که امروز دارد در آن زمان وجود نداشت و مسلمانان به‌ راحتی مسائل را مستقیما از پیامبر(ص)می‌آموختند ولی با این حال چنان نبوده که همه صحابه در حکم مسأله‌گویان زمان ما باشند،زیرا بسیاری از آنها به عنوان قضاوت و یا امارت به نقاط دیگر می‌رفتند و طبعا مسائلی پیش می‌آمد که عین آن را از پیامبر(ص)نشنیده بودند ولی در عمومات و اطلاقات آیات قرآن،وجود داشت مسلما آنها با تطبیق کلیات بر جزیئات و به اصطلاح علمی رد فروع بر اصول و رد اصول بر فروع احکام آنها را درک می‌کردند و این یک نوع اجتهاد ساده بوده‌ است. خلاصه به موجب این آیات همه افراد غیر مجتهد اعم از اینکه جاهل صرف بوده و یا در فنون دیگر عالم و حتی اگر در فن خود استاد هم بوده باشند می‌باید در فرا گرفتن احکام شریعت به‌ فقیه جامع الشرائط مراجعه بنمایند،چنانکه فقیه نیز در مسائل مربوط به فنون دیگر که از آن‌ بی‌اطلاع می‌باشد،از علمای آن فن پیروی می‌کند تقلید ممنوع و مشروع در روایات علاوه بر دلیل عقلی و سیره مستمره مسلمین و آیات قرآن بر مشروعیت تقلید،روایات‌ زیادی نیز رسیده است که ذکر آنها موجب اطاله سخن می‌گردد و تنها به یک روایت که در آن بر دو قسم تقلید اشاره شده است،اکتفاء می‌کنیم: این حدیث در ذیل این آیه شریفه است: و منهم امیون لا یعلمون الکتاب الا امانی و ان هم الا یظنون (سوره بقره،آیه 87)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.