Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی: تجسم اعمال از نظر عقل و علم

(10 صفحه - از 8 تا 17)

کلید واژه های ماشینی : تجسم اعمال ،نظریه تجسم اعمال ،انرژی ،دلائل نقلی نظریه تجسم اعمال ،انسان ،حقیقت ،نظریه تجسم اعمال آشنا ،تفسیر قرآن ،جهان ،قیامت ،علم ،مساله تجسم اعمال ،نفس ،صفات ،مساله " تجسم اعمال ،روایات مربوط به تجسم اعمال ،قانون ،نقل ،ماده ،اعمال انسان ،ظاهر ،آیات و روایات ،واقعیت ،کیفر اعمال ،تجسم اعمال در حقیقت ،تجسم اعمال از علوم ،دنیا ،حقیقت کار در انسان ،مطالعه ،نظام

خلاصه ماشینی:

"2-هرگاه عقوبت‌های اخروی تجسم گناهان باشد،عوامل تکفیر گناهان‌ مانند شفاعت و نظایر آن چگونه قابل توجیه است،زیرا تجسم اعمال در حقیقت‌ برپایه اصل علیت و معلولیت و رابطه کار و نتیجه آن استوار است،ولی عوامل‌ تکفیر در صورتی قابل توجیه است که کیفرها اموری قراردادی و جعلی باشند همان‌گونه که در این جهان آنچه قابل عفو و گذشت است،احکام تکلیفی و آثار قراردادی جرائم است ولی آثار وضعی آنها قابل بخشش نیست:انسانی که بادهء مست‌کننده می‌نوشد،می‌توان از مجازات مقرر برای او چشم‌پوشی کرد ولی‌ اثر مستی و دیگر عوارض تکوینی آن در بدن شرابخوار،قابل بخشش نیست؟ پاسخ: (10) افلا یتدبرون القرآن و لو کان من عند غیر الله لوجدوا فیه اختلافا کثیرا (نساء/82) (11)و ینطق بعضه ببعض و یشهد بعضه علی بعش نهج البلاغه فیض الاسلام خطبه 133 آنچه از آیات و روایات مربوط به تجسم اعمال به دست می‌آید این است‌ که اعمال خوب یا بد انسان در شرایط خاص جهان دیگر،به صورتی غیر از صورت‌ دنیائی آن تجسم یافته و مایه سرور و شادمانی یا رنج و عذاب فاعل آن می‌گردد و این قانونی است که آفریدگار انسان و جهان آن را استوار نموده است،ولی در کنار این قانون قوانین دیگری نیز دارد،و آن این‌که تجسم یاد شده فقط در شرایط معینی تحقق خواهد پذیرفت و نه به‌طور مطلق و در هر شرایطی و این دو قانون‌ هیچگونه منافاتی با یکدیگر ندارند و به عبارت دیگر هر دو اصل،امکان ذاتی دارند و تنها چیزی که لازم است‌ این است که بر موازین عدل و حکمت استوار باشد،که با توجه به اینکه هر دو قانون را خداوند حکیم و عادل استوار و بر پانموده است شرط مزبور محقق و قطعی است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.