Skip to main content
فهرست مقالات

عقاید اشاعره: دلائل اشاعره بر رؤیت خداوند

نویسنده:

(6 صفحه - از 22 تا 27)

کلید واژه های ماشینی : اشاعره، رویت، خدا، عقاید اشاعره دلایل اشاعره، رویت خدا، رویت مستلزم حدوث مرئی، عقاید اشاعره، رؤیت خدا، حدوث، دلائل اشاعره بر رؤیت خداوند، اشاعره دلایل اشاعره بر رؤیت، امکان رویت خدا در سرای، امکان رویت، حادث، اثبات مساله رویت خدا، رویت خدا مستلزم امر محالی، مساله رویت خدا به‌آن استدلال، رویت خدا دلیل، چهره‌هائی، مجوز رویت، ناظرة، نگاه، عدم رویت، رویت شرط لازم، دلیل عقلی، نگریستن به‌معنی رویت، اثبات، انتظار، استدلال، عادة الله

خلاصه ماشینی: "خلاصه اصرار بر این معنا که آیا "ناظرة"به معنی بیننده است یا به معنی‌ منتظر شونده بسیار بیجاست،مشکل مساله را چیز دیگری حل می‌کند و ما شک‌ نداریم و به صورت قطعی می‌گوئیم که ناظرة در اینجا به معنی نگاه‌کننده است‌ ولی هر نگاهی ملازم با رویت نیست،باید با توجه به قرائن،مقصود از این نگاه‌ را معنا کرد و معنای کنائی را به دست آورد اینک شما می‌توانید با مقایسه جمله‌ های آیه با یکدیگر مفاد آیه را بدست آورید اینک ما مقایسه را در اینجا انجام‌ می‌دهیم: با توجه به چنین مقایسه‌ای،بر هیچ فرد منصفی جای ابهام باقی نیست که‌ این آیه ،مربوط به رویت خدا نیست،و هرگز نمی‌خواهد بگوید پاداش افراد نیکوکار،رویت خداست،بلکه می‌خواهد بگوید پاداش چنین نیکوکاران،ضد پاداش بدکاران است اگر چهره‌های عبوس و گرفته در بیم آنند که عذاب کمرشکن بر آنان فرود آید این گروه در انتظار هاله‌ای از فضل و کرم پروردگارند که آنان را در خود گیرد،و در حقیقت نظر در اینجا،نظر به رحمت است نه نظر به ذات، چنانکه شاعر می‌گوید: و اذا نظرت الیک من ملک‌ و البحر دونک زدتنی نعما آنگاه که به تو پادشاه می‌نگرم،دریا کمتر از توست و تو بیش از آن به من‌ نعمت می‌دهی."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.