Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن کریم بر اساس تفسیر موضوعی: چه کسانی در دوزخ جاودانه خواهند بود

(8 صفحه - از 6 تا 13)

کلید واژه های ماشینی : خلود، مرتکب کبیره، شفاعت، تفسیر، توبه، مغفرت، خلود در آتش، گناهان کبیره، دوزخ جاودانه، خلود مرتکب کبیره، خدا، مساله حکم مرتکب کبیره، کیفر، مومن، مرتکبان کبیره دلیل قطعی، مرتکب گناه کبیره، استدلال، مخلد، حکم، تفسیر قرآن کریم، قطعی، دلائل نافیان خلود مرتکب، آتش مخلد، دلائل قائلان به عدم خلود، آیات و روایات شفاعت، خیری، گناهکار، آیات و روایات، آتش جاودانه، مرتکبان کبیره استدلال

خلاصه ماشینی: "اکنون که با تاریخچهء مساله آشنا شدیم به نقل نصوصی از کتابهای کلامی می‌پردازیم: 1-"شیخ مفید"می‌گوید:خلود در آتش از آن کافران است و بس،نه گروه اهل‌ معرفت و مقر به فرائضی مانند نماز،هر چند مرتکب گناه کبیره باشند و این نظریهء علماء امامیه است و مرجئه و اصحاب حدیث‌"پیروان احمد بن حنبل با امامیه هم عقیده‌اند، در حالی‌که معتزله خلاف آن‌را برگزیده و معتقدند که علاوه بر کافران،مسلمانان مرتکب‌ کبیره نیز در آتش جاودانه هستند(بشرط این‌که بدون توبه از دنیا بروند) امامیه بر این عقیده‌اند که هر کس که به خاطر گناه خود در آتش کیفر دید از آن نجات‌ یافته و به سوی بهشت رهسپار می‌گردد و در آن مخلد خواهد بود در حالی‌که معتزله‌ می‌گویند اگر کسی وارد آتش شد،برای او خروجی از آن نیست‌1 "تفتازانی‌"در مقاصد می‌گوید:شکی نیست که اهل بهشت در آن مخلدند، همچنان که شکی نیست که کافر در دوزخ جاودانه خواهد بود،سخن دربارهء مرتکب کبیره‌ است،در حالی‌که مومن به خدا و شریعت اسلام باشد و بدون توبه بمیرد در این‌جا دو مساله است: 1-آیا قطعا چنین فردی معذب خواهد بود؟ 2-برفرض قطعی بودن کیفر او،آیا جاودانه خواهد بود؟ دربارهء مطلب نخست می‌گوید:عقیدهء ما این است که دربارهء او نمی‌توان به یکی‌ از دو طرف(عقاب و عفو)حکم نمود،بلکه اختیار دست خدا است،اگر بخواهد عفو می‌کند و اگر بخواهد کیفر می‌دهد و در حای‌که‌"مرجئه‌"2به طور جدی می‌گویند مومنان گناهکار هیچگاه معذب نمی‌شوند3 قاضی‌"عضد الدین ایجی‌"می‌گوید:مرتکبان کبیره که در عمر خود کار نیکی نیز انجام داده‌اند هرگز در آتش مخلد نمی‌شوند،زیرا خدا می‌فرماید: "فمن یعمل مثقال ذرة خیرا یره‌"(زلزله/7) شکی نیست که مرتکب کبیره،عمل خیری را انجام می‌دهد و لااقل ایمان به خدا و رسالت پیامبر دارد و باید نتیجهء آن‌را ببیند،همچنان که باید کیفر اعمال زشت خود را نیز ببیند،در این صورت نمی‌توان گفت که نخست به خاطر اعمال نیک وارد بهشت‌ می‌شود بعدا بخاطر اعمال زشت وارد دوزخ می‌گردد،زیرا یک چنین ترتیب برخلاف‌ اجماع مسلمین است،طبعا صورت دوم متعین خواهد بود و ناگفته پیدا است مرتبه دوم‌ که وارد بهشت شد،محکوم به خلود خواهد بود4."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.