Skip to main content
فهرست مقالات

ملل و نحل/ کلام خدا حادث نیست

نویسنده:

(9 صفحه - از 17 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : کلام خدا، احمد بن حنبل، کلام خدا حادث، قرآن، حادث، اهل حدیث، قدیم، مخلوق، مسئله قدیم بودن کلام خدا، توحید، اندیشه قدیم بودن کلام خدا، عقیده، حدوث، معتزله، پیامبر، تلاوت، مسیح، قدیم بودن کلام، نزاع، کلمات احمد بن حنبل، اندیشه، حدوث کلام خدا، توصیف، قدیم بودن، اندیشه قدیم بودن قرآن، حادث بودن کلام، احتمال، حادث بودن قرآن، اهل حدیث از توصیف کلام، کلام خدا و مخلوق

خلاصه ماشینی: "شگفت اینجاست که زعیم اهل حدیث در قرن هشتم،به دلیل معتزله بر حدوث‌ قرآن تلاوت شده استدلال می‌کند و می‌گوید:هر جمله‌ای و کلمه‌ای از ترکیب حروف و کلمات به وجود می‌آید،و لازمه ترکیب و ترتیب،حدوث آن است مثلا انسان در صورتی‌ بسم الله الرحمن الرحیم را تلاوت می‌کند که نخست لفظ"ب‌"را تلفظ کند آنگاه که‌"ب‌" معدوم شد،لفظ"س‌"و سپس حروف دیگر را می‌تواند تلفظ نماید و حدوث و نابودی، ذاتی مفردات حروف است و در سایه همین حدوث و نابودی،کلمه تحقق می‌پذیرد در این صورت،کلمه چگونه می‌تواند قدیم و ازلی باشد؟ 4-اندیشه قدیم بودن قرآن و یا لااقل مخلوق نبودن آن،اندیشه نازیبائی‌ است که عقل هر خردمندی از آن،وحشت می‌کند از این جهت شیخ اشعری که به فکر اصلاح‌ عقیده اهل حدیث بود،دست به ابتکار زد و با طرح مسئله کلام نفسی،خواست به عقیده‌ آنان سر و صورت بخشد از این جهت گفت مقصود از تکلم خدا،کلام نفسی است و کلام‌ نفسی،قدیم است. اینها یک رشته احتمالی است که می‌تواند محور نزاع باشد،اینک ما درباره هر یک به گونه‌ای داوری می‌کنیم: احتمال نخست که الفاظ و اجمال قرآن مرکب از یک رشته حروف و کلمات و جمل‌ قدیم باشد،قابل طرح نیست،زیرا الفاظ و حروف موجودات ممکنس هستند که نمی‌توانند بذاته موجود باشند و لابد خالقی برای خود خواهند داشت و اگر آن را غیر مخلوق‌ بیندیشیم،باید بسان خدا بی‌نیاز از خالق بدانیم و در دوزخ شرک قرار گیریم و این‌ سخنی نیست که عاقلی آن را بپذیرد،گذشته از این خصیصه کلام‌"تدریج‌"و"تجزی‌" است،و چنین موجودی نمی‌تواند قدیم باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.