Skip to main content
فهرست مقالات

ملل و نحل/ کلام خدا حادث نیست

نویسنده:

(9 صفحه - از 17 تا 25)

کلید واژه های ماشینی : کلام خدا، احمد بن حنبل، کلام خدا حادث، قرآن، حادث، اهل حدیث، قدیم، مخلوق، مسئله قدیم بودن کلام خدا، توحید

خلاصه ماشینی:

"شگفت اینجاست که زعیم اهل حدیث در قرن هشتم،به دلیل معتزله بر حدوث‌ قرآن تلاوت شده استدلال می‌کند و می‌گوید:هر جمله‌ای و کلمه‌ای از ترکیب حروف و کلمات به وجود می‌آید،و لازمه ترکیب و ترتیب،حدوث آن است مثلا انسان در صورتی‌ بسم الله الرحمن الرحیم را تلاوت می‌کند که نخست لفظ"ب‌"را تلفظ کند آنگاه که‌"ب‌" معدوم شد،لفظ"س‌"و سپس حروف دیگر را می‌تواند تلفظ نماید و حدوث و نابودی، ذاتی مفردات حروف است و در سایه همین حدوث و نابودی،کلمه تحقق می‌پذیرد در این صورت،کلمه چگونه می‌تواند قدیم و ازلی باشد؟ 4-اندیشه قدیم بودن قرآن و یا لااقل مخلوق نبودن آن،اندیشه نازیبائی‌ است که عقل هر خردمندی از آن،وحشت می‌کند از این جهت شیخ اشعری که به فکر اصلاح‌ عقیده اهل حدیث بود،دست به ابتکار زد و با طرح مسئله کلام نفسی،خواست به عقیده‌ آنان سر و صورت بخشد از این جهت گفت مقصود از تکلم خدا،کلام نفسی است و کلام‌ نفسی،قدیم است. اینها یک رشته احتمالی است که می‌تواند محور نزاع باشد،اینک ما درباره هر یک به گونه‌ای داوری می‌کنیم: احتمال نخست که الفاظ و اجمال قرآن مرکب از یک رشته حروف و کلمات و جمل‌ قدیم باشد،قابل طرح نیست،زیرا الفاظ و حروف موجودات ممکنس هستند که نمی‌توانند بذاته موجود باشند و لابد خالقی برای خود خواهند داشت و اگر آن را غیر مخلوق‌ بیندیشیم،باید بسان خدا بی‌نیاز از خالق بدانیم و در دوزخ شرک قرار گیریم و این‌ سخنی نیست که عاقلی آن را بپذیرد،گذشته از این خصیصه کلام‌"تدریج‌"و"تجزی‌" است،و چنین موجودی نمی‌تواند قدیم باشد."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.