Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق قضا از دیدگاه علی (ع) و نهج البلاغه

نویسنده:

(7 صفحه - از 44 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : قضا ،قضاء ،حق ،حکم ،حقوق قضا از دیدگاه علی ،قضی ،علی ( ع ) ،اصطلاح فقهاء اسلام بمعنای ولایت ،قاضی ،معانی ،ولایت ،اسلام ،القضاء ،ملک ،خدا ،بمعنای ،اعتباری ،کتاب قضاء در اسلام ،کتاب ،حکم قاضی فصل خصومت ،قضاء حکم ،فصل خصومت ،اصطلاح معنی لغت ،تعریف ،طرفین دعوی از خصومت ،طرفین دعوی ،حق حکم و حق ،لغت قضاء ،نوعی قدرت و سلطنت ،طرفین دعوی و حکم

خلاصه ماشینی:

"بنابراین اکثر این تعریفها بر می‌گردد بهمان پایان بخشیدن و حکم کردن‌ و رفع خصومت نمودن و شاید بهترین تعریف و رساترین آنرا مرحوم آقا ضیاء عراقی‌ نمود است که:قضاء یعنی فصل خصومت بین دو خصم یا بین دشمنان بحکم خداوند تبارک و تعالی‌"14 صاحب جواهر قضاء را شاخه‌ای از ریاست عامه نبوت و امامت و شجره طیبهء ولایت و مناصب اهل بیت عصمت(ع)دانسته است‌15 قضاء عبارتست از فصل خصومت بین طرفین دعوی و حکم به ثبوت ادعای‌ مدعی یابی حقی نسبت به خواندهء دعوی می‌باشد،قضاء حکم به قضایای شخصیه‌ است که مورد دعوی و تراضی بین افراد است و بدین لحاظ قاضی حکم می‌کند بر اینکه‌ آن مال از زید یا آن زن همسر فلانی است. آنحضرت تعبیرات جالبی درباره حق و اهمیت توجه به آن و تحمل‌ مرارت و تلخی و سختی در اثبات آن دارد که به چند نمونه از آن اشاره میشود: الحق سیف قاطع:غرر ج 1 ص 146 الحق افضل سبیل(اوضح سبیل)1/155 و/193 الحق اقوی ظهیر 1/187 المغلوب بالحق غالب 1/267 الحق یستظهر المحتج 3/210 با همهء اهمیتی که عبادت خداوند دراد و با همه ارزشی که حق الله را دارد و هر انسانی موظف به اداء آن است و معمولا شرط اداء آن قصد قربت و خلصو عقیده است،ولی تجلی حقوق انسانها و خلق خدا در کلام علی(ع)می‌رساند که‌ اگر جائی امر دائر باشد،بین حق الله و حق الناس،حق الناس مقدم است،و خدا نیز خود آنرا مقدم دانسته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.