Skip to main content
فهرست مقالات

آیا مراتع و درختان میوه دارای خراج هستند

نویسنده:

(4 صفحه - از 51 تا 54)

کلید واژه های ماشینی : خراج، مراتع و درختان میوه، توحید، باغ‌های اراضی خراجی مشمول، نخلستانها، زمین‌های، باغها، بستان، اخذ، فقهاء اهل سنت مشمول

خلاصه ماشینی: "حسین حقانی زنجانی آیا مراتع و درختان میوه دارای خراج هستند؟ آیا مراتع و درختان میوه،دارای خراج هستند؟ این مساله،میان فقهای شیعه و سنی مورد اختلاف بوده و نظرات گوناگون‌ در این مورد ابراز شده است و منشا اختلاف نیز این است که آیا مورد اخذ خراج، تنها زمین‌های مزروعی میباشد چنانکه در شماره‌های پیشین مورد بحث قرار گرفت، بطوریکه زمین‌های غیر زراعی که برای مقاصد دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند دارای خراج نیستند یا اینکه اینطور نیست چنانکه از سخنان برخی از نویسندگان‌ کتب دواوین مثل ماوردی در"الاحکام السلطانیه‌"استفاده میشود که جایز است که‌ بر اراضی چراگاه‌ها و شکارگاهها و درختان میوه‌دار نیز خراج نهاده شود چنانکه وی‌ در ص 170 همان کتاب می‌نویسد: "بعد از فتح خیبر بدست مسلمانان،نمایندهء رسول خدا محیصه بن مسعود با صاحبان این زمینها و باغستانها و مراتع،از در مصالحه وارد شد نصف درآمد آنها را به عنوان خراج از آنها دریافت کرد"برخی از پیروان امام احمد بن حنبل‌ نیز خراج نهادن بر اراضی چراگاهها و شکارگاهها را جایز شمرده‌اند(الاحکام‌ السلطانیه ابویعلی ص 152)و این عمل بعنوان یک نوع مالیات مقرری بر این‌گونه‌ زمینها همواره متداول بوده است تا آنجا که بعضی از بزرگان مذهب حنفی به صراحت‌ نوشته‌اند که زمین‌های غیر مزروعی که در میان اراضی مزروعی قرار گرفته باشند مانند معادن واقع در میان آن اراضی که قابل کشت و زرع نیستند به تبع اراضی‌ مزروعی مساحی شده مشمول خراج خواهند بود(البحر الرائق ابن نجیم ج 2/257) از روایات کثیری از شیعه و سنی استفاده میشود که باغهای انگور و نخلستانها از همان اوائل ظهور اسلام دارای خراج بوده و در زمان خلافت عمر و نیز در زمان‌ خلافت علی(ع)اخذ خراج ادامه داشته است."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.