Skip to main content
فهرست مقالات

حقوق و قضا از دیدگاه علی (ع) و نهج البلاغه/ منصف قضاوت، پیامبر و امام است

نویسنده:

(9 صفحه - از 39 تا 47)

کلید واژه های ماشینی : قضائی ،قضاء ،روم ،حق ،دادرسی ،قضاوت ،اسلام ،قبیله ،قاضی ،علی ( ع ) ،دین ،داوری ،انبیاء ،حقوق و قضا ،حکم ،قضا از دیدگاه علی ،دعاوی ،پیامبر و امام ،امام معصوم ،واجب کفائی ،قبیله بنی الفجار داوری ،تاریخچه قضاء و شیوه قضائی ،حکومت ،قوانین ،پیامبر اسلام ،حکام ،قضاوت از واجبات کفائی ،روم به کار قضائی ،تاریخ ،منصف قضاوت

خلاصه ماشینی:

"ضمنا برخی چون ابو القاسم نجم الدین جعفر،مشهور به محقق و نیز علامه حلی و فخر المحققین و برخی دیگر آنرا مستحب دانسته‌اند8 سیر تاریخی قضاء: اصل نیاز به قضاء و داوری در جامعه بشری،یک ضرورت و یک نیاز طبیعی‌ و فطری است و طبعا برای بشر در مواقع گرفتاریها،مرافعه و خصومت،تقسیم میراث‌ و احقاق حق موارد زیادی پیش می‌آید که نیازمند به گرفتن حق و تبیین حق یا اصلاح و رفع خصومت است،و این نیاز همه جا با غلبه به زور و قدرت امکان‌پذیر نیست،بهمین جهت بشریت به راههای دیگری توسل جسته که از جمله پادرمیانی‌ افراد جامعه،بزرگان قوم یا اشخاص خاصی که از طرف مردم یا قبیله یا حکومت به‌ عنوان وکیل یا قاضی تحکیم تشکیلات را حل و فصل می‌نمودند. و آنان سه نوع دادرسی‌ داشتند22 1-حکام مربوط به حل و فصل خصومتها که از آن تعبیر به حکومت(یا حکم) می‌شد،و اهل شرف و راستی مردان سالخورده و کار آزموده و امینی را حکم قرار می‌دادند که به آنان حکام گفته می‌شد،و این حق‌"بنو سهم‌"از قریش بود و مردم‌ برای رفع خصومت پیش سران بنو سهم می‌رفتند،مثلا بنی کلات و بنی رباب از قبیله بنی نضر دربارهء مالکیت ملکی در نزد یکی طایف یا عبد المطلب اختلاف‌ داشتند،به آنان گفت:مال از من است از من بخواهید تا به شما واگذارم،و آنان‌ منکر شدند،سرانجام حکمی برگزید به نام ربیعه بن خدار اسدی،وی پس از شنیدن دعاوی طرفین به نفع عبد المطلب رای داد23 2-میان دو قبیله بنی غطفان و خزرج اختلاف طولانی بود که عمرو بن امرو القیس پس از ثابت بن منذر به عنوان دادرس(حکام)انتخاب شد و دعوا را حل‌ و فصل نمود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.