Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر موضوعی: تعلیم اسماء

(9 صفحه - از 6 تا 14)

کلید واژه های ماشینی : اسامی، خلافت، آدم، تفسیر، مسمیات، تعلیم اسماء، علم، شایستگی، خدا، آموزش

خلاصه ماشینی:

"ممکن است گفته شود آنچه در این روایت آمده نمونه‌های بارز مسمیات است و گرنه دائرهء مسمیات گسترده‌تر از آن است آنگاه مشکل ضمیر را از طریق تغلیب حل‌ نماید و برخی از روایات نیز بر گستردگی مسمیات و فزونی آن از دائرهء حجج گواهی‌ می-هند،که مضمون آنها در نظریه دوم خواهد آمد3ولی جای این سؤال باقی‌ می‌ماند که اگر ملاک امتیاز آدم کمالات نفسانی خود او و برتری‌های ذاتی حجت‌ها از نسل او بود،و همین علت گزینش او به خلافت بوده است حکمت این تعلیم گستردهء مسمیات چه بوده است؟ شاید حکمت این آموزش گسترده،این باشد که آدم و حجت‌های الهی که از نسل او به وجود خواهند آمد،پرچمداران هدایت و مدیران جامعه بشری در زمین خواهند بود و لازمهء چنین هدایت و رهبری،آشنائی با منطق طبیعت و اسرار جهان آفرینش است‌ نه‌تنها آدم از این علم گسترده باید بهره‌مند باشد،باید انوار پاک از نسل او نیز با این علم‌ و دانش مجهز گردند. 2-امتیاز علمی آدم بر فرشتگان: در این تفسیر،برتری آدم بر فرشتگان برتری علمی او می‌باشد و این مطلب را به دو نحو می‌توان بیان کرد: الف:آموزش اسامی موجودات: خدا اسامی موجودات جهان را به آدم آموخت‌4حالا این اسامی و لغات از چه‌ مقوله‌ای بودند قرآن از آن ساکت است،یعنی در جهان،موجودی باقی نماند مگر این که‌ آدم نام او را فرا گرفت و می‌توانست در مقام مذاکره این الفاط را بکار برده و به نسل خود منتقل سازد و هرگز نباید این مطلب را بی‌ارزش خواند زیرا اگر در میان بشر لفظی برای‌ معانی،تعیین نشده بود گذشته از این که مفاهمه دچار مشکل می‌شد آثار گذشتگان نیز به آیندگان منتقل نمی‌گشت و شاید آیه‌ای که«بیان»را یکی از نعمت‌های بزرگ خدا می‌ شمارد ناظر به همین مطلب باشد آنجا که می‌فرماید: الرحمن،علم القرآن، خلق الإنسان،علمه البیان (الرحمن،آیه 1-4)."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.