Skip to main content
فهرست مقالات

تشیع در مسیر تاریخ: القاب گوناگون اسماعیلیه

نویسنده:

(6 صفحه - از 35 تا 40)

کلید واژه های ماشینی : اسماعیلیه ،اسماعیلیان ،نزاری ،القاب گوناگون اسماعیلیه ،نزاریه ،امام ،امامت محمد بن اسماعیل ،پیرو نزار فرزند بزرگتر ،دروزیها ،هندوستان ،آقا خان ،تاریخ القاب گوناگون اسماعیلیه ،نزاریان آقا خان ،ایران ،ناحیه ،خلیفه فاطمی ،پیرو مستعلی و آقا خانیها ،کریم آقا خان ،محمد بن اسماعیل و فرزندان ،تشیع در مسیر تاریخ ،اسماعیلیه پیروان محمد ،حسن صباح ،دروزیها فرقه مستقلی از اسماعیلیان ،معنی ،محمد شاه آقا خان ،منسوب ،فرزند مستنصر فاطمی ،الحاکم بامر الله ،اسماعیلیه طرفدار امامت ،نام بقایای نزاریه

خلاصه ماشینی:

"تشیع در مسیر تاریخ‌ القاب گوناگون اسماعیلیه داود الهامی اسماعیلیه را به القاب و عناوین گوناگون:باطنیه،قرامطه،تعلیمیه،فاطمیه، سبعیه،ملاحده،حشیشیه،نزاریه،مستعلویه،و سفاکین خوانده‌اند چون آنان عموما طرفدار اسماعیل بن جعفر بودند،ایشان را اسماعیلیه گفتند و چون می‌گفتند هرچیزی را از قرآن و سنت ظاهر و باطنی هست،و ظاهر به منزلهء پوست و باطن به‌ مثابهء مغز است،آنان را باطنیه خواندند از آن جهت که گروهی از ایشان پیروه‌ حمدان قرمط»بودند آن را«قرامطه»نامیدند وجه تسمیه«تعلیمیه»آن است که‌ معتقد بودند تعلیم واقعی را باید فقط از امام زمان فرا گرفت آنان را از آن نظر «فاطمی»گویند که امام ایشان در مصر خود را از فرزندان حضرت فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم می‌دانستند. به این دو فرقه،فرقه دیگری اضافه می‌شود که دروزیها هستند دروزیها فرقه مستقلی از اسماعیلیان معاصر می‌باشند و عقیده دارند که«روح آدم به علی‌ بن ابیطالب و از علی-علیه السلام-به نیاکان الحاکم بامر الله خلیفه فاطمی انتقال یافته‌ است همچنین از یکی به دیگری منتقل شده است و دین حق اعتقاد به یگانگی حاکم‌ است‌8."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.