خلاصه ماشینی:
"شاید به خاطر همین بود که مهدی،امام کاظم-علیه السلام-را از مدینه فراخواند و او را در بغداد زندانی نمود ولی این تصمیم نه قدرت اورا زیاد کرد و نه توانست عقیده عمومی را درباره شخصیت الهی و پر جذبه امام کاظم-علیه السلام-تغییر دهد او سیاست تهدید و تطمیع را در مورد شیعه دنبال کرد امام کاظم-علیه السلام-پس از آنکه به وی اطمینان داد که علیه وی و فرزندانش دست به قیام مسلحانه نخواهد زد،آزاد شد4مورخان تفصیل داستان را چنین نوشتهاند: مهدی امام را به زندان انداخت و لکن شب هنگام علی بن ابیطالب را در خواب دید که به او (1)مفید،ارشاد ص 273-272-کافی ج 1 ص 52-351.
لازم به یادآوری است که این قیام نافرجام که باعث کشته شدن اکثریت علویان مدینه گردید،برخلاف پندار هادی عباسی به دستور امام کاظم-علیه السلام-نبوده است و از حضور اشخاص برجستهای که در این قیام شرکت داشتند،معلوم میشود که قیام زیدی بوده است به عنوان نمونه:یحیی،سلیمان و ادریس،برادران نفس زکیه که در سال 145 علیه منصور قیام کردند را میتوان نام برد به علاوه ابراهیم بن اسماعیل طباطبا پدر محمد بن طباطبا رهبر روحانی (1)طبری جز 5 ج 10 ص 32-ترجمه تاریخ فخری ص 261.
مرحوم کلینی یک روایت درباره نگرش امام کاظم-علیه السلام-به قیام فخ ذکر میکند که آن روایت نشان میدهد که او از شرکت در آن قیام امتناع ورزید و آن روایت چنین است:،عبد الله بن مفضل میگوید:چون حسین بن علی مقتول فخ قیام کرد و مدینه را به تصرف خود درآورد، موسی بن جعفر-علیه السلام-را برای بیعت طلب کرد،حضرت تشریف آورد و به او فرمود: «یابن عم لا تکلفینی ما کلف ابن عمک ابا عبد الله فیخرج منی ما لا ارید کما خرج منی ابی عبد الله ما لم یکن یرید»."