Skip to main content
فهرست مقالات

نظریه «کانت» و ارزش معلومات

نویسنده:

(9 صفحه - از 13 تا 21)

کلید واژه های ماشینی : کانت ،ذهن ،ارزش معلومات ،شک ،تجربه ،امر ذهنی موضوع علوم ریاضی ،شناخت ،ادراک ،شئ ،معرفت‌های ،زمان و مکان ،انسان ،قوانین ،صورت‌های ،جهان ،موضوع علوم ریاضی ،فلسفه ،علوم ریاضی ،حکم ،جهان خارج ،قانون علیت امر ذهنی ،حقیقت ،ذهن انسان ،شناخت کانت ،شئ در ادراک ،علوم ریاضی انسان ،اصل ،مکان واقعیت خارجی ،حس و تجربه ،ارزش علم جعفر سبحانی

خلاصه ماشینی:

"2-وی با تشریح مقوله‌های عقلی برای تصورات و تصدیقات که همگی به صورت‌ پیش ساخته در خرد انسان وجود دارند،و معلوماتی که از طریق حس و تجربه وارد حوزه‌ ذهن می‌شوند و به وسیله آنها صورت‌سازی و قالب‌بندی می‌گردد،مسأله شئ در ذات‌ خود و شئ در نزد انسان را مطرح می‌کند و مدعی مغایرت معلوم ذهنی با معلوم خارجی‌ می‌گردد،و یا لا اقل شک و تردید پیدا می‌کند که صورت‌های ذهنی با واقعیات خارجی مطابق‌ است یا نه؟ *** 3-نکته مهم در نظریهء شناخت کانت،توجه به تفصیلی است که وی درباره ارزش‌ علوم طبیعی و ریاضی قائل شده است و فقط در علوم طبیعی به مسأله«شی در ذات خود» و«شی در ادراک ما»مطرح کرده و به تفاوت میان آن دو حکم کرده است و ادراک انسان را در باب علوم طبیعی صددرصد مطابق واقع ندانسته و فقط می‌گوید:اشیاء را آنچنان می‌یابیم که ذهن آن را ایجاب می‌کند اما وضع واقع چگونه است،برای ما معلوم‌ نیست ولی همین کانت علوم ریاضی را صددرصد قطعی دانسته و هرگز در آنجا فرضیهء «شئ در ادراک ما»و«شئ در ذات خود»مطرح نکرده است و علت آن این است که‌ موضوع علوم طبیعی در خارج از ذهن قرار دارد و ذهن ما از طریق حواس،مایه‌هائی از آن‌ را وارد حوزه ذهن می‌نماید و در این صورت قهرا می‌توان برای شئ طبیعی دو مرحله‌ یادشده را فرض کرد درحالی‌که موضوع ریاضی که مکان و زمان است در خارج وجود ندارد و هر دو جنبه ذهنی دارند و عقل در دریافت‌های خود در امور ریاضی،به جهان‌ خارج از خود تکیه نمی‌کند و همه قضایای ریاضی چه از نظر موضوع(مکان و زمان)و چه‌ از نظر احکام،همگی از طبیعت خرد و از درون انسان سرچشمه می‌گیرد و چون از عمق‌ فطرت انسان برمی‌خیزند و رابطه‌ای با جهان خارج ندارند،قهرا در آنجا دو مرحله یادشده‌ به نام«شئ در ادراک ما»و«شئ در خارج»وجود نخواهند داشت،همگی مربوط به ذهن‌ و عقل انسان بوده و از هر نوع اشتباه و خطا مصون خواهد بود."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.