Skip to main content
فهرست مقالات

عیسی پیام آور اسلام- بخش نهم (31): اصطفاء و تطهیر

نویسنده:

(9 صفحه - از 45 تا 53)

کلید واژه های ماشینی : اصطفاء، تطهیر، زنان، اصطفاء و تطهیر، خداوند، قرآن، رکوع، روایت، قرآن کریم، اصطفاء مریم بر زنان عالم

خلاصه ماشینی:

"از این روایت معلوم می‌شود که مردانی همچون ذو القرنین که داستانش در اواخر سورهء کهف آمده-و همراهان موسی و سلیمان-که گویا مقصود،خضر و آصف بن‌ برخیاست که داستان یکی از آنها در سورهء کهف و داستان دیگری در سورهء نمل آمده، نیز به مقام والای تحدیث دست یافته‌اند. در بحثهای پیش دیدیم که مطابق روایات،حضرت زهرا(س)یکی از زنان‌ برگزیدهء عالم و برترین آنها بوده و به همین لحاظ قطعا او نیز بر قلهء مقام تحدیث،گام‌ نهاده است‌4. کرامات و فظائل مریم یک تطهیر و دو اصطفاء است:یکی اصطفاء مطلق و دیگری اصطفاء بر زنان عالم. در هر صورت،در نخستین مرحله تحدیث،برای مریم معلوم می‌شود که هم به‌ مقام اصطفاء رسیده و هم به مقام تطهیر،اصطفاء نیز دو گونه است:یکی اصطفاء بر زنان‌ عالم و دیگری اصطفاء مطلق. اکنون این سؤال مطرح است که آیا مریم-که به شهات قرآن کریم بر زنان عالم‌ برتری یافته-در تمام فضائل و کرامات و از تمام جهات،برتری و تقدم یافته،یا از بعض‌ جهات؟ در بحثهای پیش دیدیم که مطابق برخی از روایات،فاطمه زهرا(ص)برترین زنان‌ عالم است او را به حق،سیدهء زنان عالم لقب داده‌اند. برخی گفته‌اند:اصطفاء اول،به معنای پذیرش مریم از مادر او برای خدمت به‌ کنیسه-که قبلا دختری پذیرفته نشده بود-و فارغ‌البال کردن او برای عبات و بی‌نیاز کردن‌ او با روزی بهشت از کسب دنیوی است،و اصطفاء دوم،هدایت او و ارسال ملائکه به‌ سوی او و مخصوص کردن او به کرامات-از قبیل بکرزائی و تبرئه او از تهمتهای یهود از راه‌ به سخن درآوردن طفل-و قرار دادن او و پسرش،آیت و نشانی از قدرت بیکران خدا برای‌ (1)-المیزان،ج 3،ص 332. مقصود این است که خداوند مریم را ذریه صالحی قرار داده که شایسته انتساب به‌ انبیاء باشد و به همین جهت،مختار و برگزیده خداست."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.