خلاصه ماشینی:
"». آیا منظور از این ترکیب،دست خود آهنگر سازنده زنجیر بند خاقانی نیست؟در توضیح«گنج افریدون»«گنج شاهانه»نیست؟و بهتر نبود به کاربرد صنعت «مراعات النظیر»نیز در این بیت اشاره میشد 5-در معنی مصراع دوم بیت 12: آتشین آب از خوی خونین برانم تا به کعب کآسیا سنگ است بر پای زمینپیمای من مرقوم رفته:«زیرا که سنگ بزرگ سنگین سخت بر روی پای من قرار دارد».
» آیا منظور از قطب«میلهء آهنی وسط سنگ آسیاب که دو سنگ زیرین و زبرین را بر روی هم ثابت نگه میدارد نیست؟و آیا ارتباط ترکیبات این بیت با صور فلکی ایهام تناسب دارد؟ در معنی ترکیب«ذنب فعل»نیز مرقوم رفته آنچه عمل و فعل نحس از آن صادر میشود) بهتر نبود به«دم زنجیر»اشاره میشد؟و بالاخره بهتر نبود در معنی بیت به شومی زحل خونریزی مریخ هم اشاره میفرمودند؟ -در معنی بیت 17: سه خواهم داد ویحک بند پندآموز را لا جرم زین بند،چنبروار شد بالای من از قوم رفته:«بر این زنجیر عبرتافزا بوسه خواهم زد چه این بند بود که قامت مرا به تعظیم واداشت»(شکل و هیأت عمل بوسه زدن بر زنجیر نیز مورد توجه شاعر بوده است).
بهتر نبود معنی مصراع دوم بدینگونه میشد:«چه این بند و زنجیر بود که قامت راست را خمیده کرد یا در اثر سنگینی زنجیر بود که قامتم خمیده شد»؟ -در معنی مصراع دوم بیت 24: وزه کردم نذر چون مریم که هم مریم صفاست خاطر روح القدس پیوند عیسیزای من از قوم رفته:«برای آن خاطر مؤید به روح سی و مضمونآفرین و معجزهگر من صفا و کی مریم را دارد»(به خاطرم پاک و آفریننده است و شعر من گواه آن)."