Skip to main content
فهرست مقالات

نوسازی و اصلاح دینی از دیدگاه «سید جمال الدین اسد آبادی»

نویسنده:

(32 صفحه - از 221 تا 252)

کلید واژه های ماشینی : سید جمال‌الدین اسد آبادی ،دین ،سید جمال‌الدین اسد ،اسدآبادی ،سید جمال‌الدین اسدآبادی ،اصلاح ،نوسازی ،نوسازی و اصلاح دینی ،سیاسی ،اخلاق ،آبادی ،نوسازی و اصلاح ،اصول ،اسلامی ،مصلحان ،سید جمال ،امت ،اجتماعی ،بانیان اصلی تفکر نوسازی جوامع ،جامعه ،تفکر ،ملت ،علل ،سید جمال‌الدین اسدآبادی خواهان نوسازی ،انقلاب ،نقش سید جمال‌الدین اسدآبادی ،تاریخ ،جوامع مسلمان ،تفکر نوسازی جوامع شرقی ،فرهنگ

خلاصه ماشینی:

"حال ببینیم که اسد آبادی پس از نقد پاره‌ای از راه حلهای اصلاحی متجددین و روشنفکران، که در اصل بیشتر متوجه جریان تجدد و پیش- فرضهای آنها بود و او راه‌های نوسازی و توسعه را، با توجه به اینکه بسیاری از تجربه‌ها و شیوه‌های نوسازی و توسعه در اروپا و آسیا در زمان او هنوز در جریان بودند و یا به ویژه پس از مرگ وی رخ نمودند 1 ، شخصا به تفصیل بررسی و تحقیق ننموده 2 ، مکتب اصلاحی و انقلابی‌اش را با چه اصول، اهداف و روشهائی ارایه می‌دهد، اگرچه قبلا مشخصه‌های اساسی و اهداف کلی جریان اصلاح دینی را از دیگاه او مطرح نمودیم:اسدآبادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی خود با شناخت علل و اسباب تغییرات اجتماعی، فراتر از تک علت‌بینی، به مجموعه‌ای مرتبط با هم از علل و عوامل در بقا و زوال امتها و«تناسب در علل»عنایت داشته و همچون (1)-در این زمینه رجوع شود به:بریگتن مور، ریشه‌های اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، صفحات مختلف. » 1بنابراین سید جمال الدین اسدآبادی خواهان نوسازی و اصلاح امور مسلمین و توسعه یکپارچه و چند بعدی جوامع مسلمان، بر مبنای فکر و فرهنگ و تفکر دینی احیا و بازسازی شده بود که با رهیافتی انقلابی و نه لیبرال یا محافظه‌کار، آنرا ممکن و ضروری می‌دید، به نحوی که به خاطر آن همواره درگیر مبارزه با جهل و جمود، ظلم و بی عدالتی و استبداد و استعمار بود، او در بعضی از نامه‌های خصوصی‌اش، درباره هدف خود نوشت:«من آنچه گفته‌ام و می‌گویم و کرده‌ام و می‌کنم، همه محض و صرف از برای خیر امت محمدیه بوده است و خواهد بود و بهیچوجه انانیت مرا درو مدخلی نبوده است، ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.