Skip to main content
فهرست مقالات

نوسازی و اصلاح دینی از دیدگاه «سید جمال الدین اسد آبادی»

نویسنده:

(32 صفحه - از 221 تا 252)

کلید واژه های ماشینی : سید جمال‌الدین اسد آبادی، دین، سید جمال‌الدین اسد، اسدآبادی، سید جمال‌الدین اسدآبادی، اصلاح، نوسازی، نوسازی و اصلاح دینی، سیاسی، اخلاق

خلاصه ماشینی:

"حال ببینیم که اسد آبادی پس از نقد پاره‌ای از راه حلهای اصلاحی متجددین و روشنفکران، که در اصل بیشتر متوجه جریان تجدد و پیش- فرضهای آنها بود و او راه‌های نوسازی و توسعه را، با توجه به اینکه بسیاری از تجربه‌ها و شیوه‌های نوسازی و توسعه در اروپا و آسیا در زمان او هنوز در جریان بودند و یا به ویژه پس از مرگ وی رخ نمودند 1 ، شخصا به تفصیل بررسی و تحقیق ننموده 2 ، مکتب اصلاحی و انقلابی‌اش را با چه اصول، اهداف و روشهائی ارایه می‌دهد، اگرچه قبلا مشخصه‌های اساسی و اهداف کلی جریان اصلاح دینی را از دیگاه او مطرح نمودیم:اسدآبادی در فلسفه سیاسی و اجتماعی خود با شناخت علل و اسباب تغییرات اجتماعی، فراتر از تک علت‌بینی، به مجموعه‌ای مرتبط با هم از علل و عوامل در بقا و زوال امتها و«تناسب در علل»عنایت داشته و همچون (1)-در این زمینه رجوع شود به:بریگتن مور، ریشه‌های اجتماعی دیکتاتوری و دموکراسی، صفحات مختلف. » 1بنابراین سید جمال الدین اسدآبادی خواهان نوسازی و اصلاح امور مسلمین و توسعه یکپارچه و چند بعدی جوامع مسلمان، بر مبنای فکر و فرهنگ و تفکر دینی احیا و بازسازی شده بود که با رهیافتی انقلابی و نه لیبرال یا محافظه‌کار، آنرا ممکن و ضروری می‌دید، به نحوی که به خاطر آن همواره درگیر مبارزه با جهل و جمود، ظلم و بی عدالتی و استبداد و استعمار بود، او در بعضی از نامه‌های خصوصی‌اش، درباره هدف خود نوشت:«من آنچه گفته‌ام و می‌گویم و کرده‌ام و می‌کنم، همه محض و صرف از برای خیر امت محمدیه بوده است و خواهد بود و بهیچوجه انانیت مرا درو مدخلی نبوده است، ..."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.