خلاصه ماشینی:
"نخبگان و تحصیلکردگانی که از اواسط دورهء ناصری به خارج از کشور رفته بودند،با مشاهدهء پیشرفتهای علمی و فنی غرب به این نتیجه رسیدند که فرهنگ مردم عنقریب دستخوش تحول خواهد شد و ساختار اجتماعی قادر به حفاظت آن نخواهد بود؛هراسی پدید آمد که نوع نگاه و سنتهای بورژوازی جامعهء اروپایی در ایران گسترش خواهد یافت.
دیگرانی نیز چون علی اکبر دهخدا،صور اسرافیل و جمالزاده در جایی مابین داستانهای مدرن اروپایی و زبان محاورهء مردم ایستادند و به نگارش آثاری پرداختند که از نظر امروزی ما داستانهای متفاوت با اشکال قدیمی نثر و قصهء ایرانی است و میباید مدرن و نو محسوبشان داشت،لیکن از نوع غریبشان عقبماندهتر بود؛چرا که گروه،بیش از دغدغهء دستیابی به تکنیکهای مدرن داستاننویسی،نگران هجمه به زبان فارسی بودند.
اکنون که به ادبیات داستانی آن دوران مینگریم و به نوع نگاه،نوع نثر و تعابیر به کار رفته دقیق میشویم،درمییابیم که هدف حفظ گویشهای مردم زمانه بوده است."