چکیده:
برای فهم بهتر مسألهی پژوهش و تبیین دقیقتر آن میتوان دادههای کمی و کیفی را باهم ترکیب کرد.استراتژی پژوهش ترکیبی بر ترکیب این دو نوع دادهها استوار است.در این مقاله،پس از مروری بر مبانی فلسفی پژوهش ترکیبی و نگاهی اجمالی بر استراتژیهای کمی و کیفی،سه طرح پژوهشی ترکیبی،تبیینی و اکتشافی مطرح و گامهای اساسی در انجام پژوهش ترکیبی به نحوی ساده ارایه خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"(*)عضو هیئت علمی دانشگاه تربیت مدرس تاریخ دریافت:20/9/86-تاریخ تأیید:20/11/86 مقدمه پژوهش براساس شیوههای ترکیبی نوعی استراتژی پژوهشی1یا روششناسی برای گردآوری،تحلیل و ترکیب دادههای کمی و کیفی است که برای فهم مسایل پژوهشی در زمان انجام یک پژوهش مورد استفاده قرار میگیرد(کرسول،2003).
واژهی ترکیب1در تعریف،اشاره به این نکته دارد که برخی از شکلهای ترکیب یا تلفیق دادهها نسبت به گردآوری صرف دادههای کمی و کیفی یا گردآوری هردو داده و ایجاد پیوند جعلی بین آنها نقش بیشتری دریافتن پاسخهای مناسبتر به مسأله ایفا میکند.
در پژوهش شیوههای ترکیبی،این سؤال مطرح میشود که آیا شکلهای مجزای روایی (روایی نتایج کمی و روایی یافتههای کیفی)باید در طرحهای پژوهش مدنظر قرار گیرد؟آیا روایی جامع برای کلیت پژوهش شیوههای ترکبی وجود دارد؟آیا شکلی از روایی وجود دارد که بر کلیت طرح پژوهشی در یک رویکرد کثرتگرا حاکم باشد که مستلزم گردآوری همزمان دادههای کمی و کیفی است؟آیا از آنجا که پراگماتیسم را به عنوان مبنای فلسفی قرار میدهیم،میتوانیم اینروایی را«روایی توالی»3بنامیم؟ (اسوانسون و هلتون به نقل از کرسول،2007،ص 314)این سؤالها در بحث صاحبنظران شیوههای ترکیبی بدون پاسخ باقیمانده است.
(تصویرتصویر) شکل 3:طرح شیوههای ترکیبی اکتشافی طرح شیوههای ترکیبی آشیانهای:این طرح گونهای از طرح کثرتگرا است که در آن دادههای کمی و کیفی همزمان گردآوری میشوند،اما یکی نسبت به دیگری وزن کمتری دارد و سؤال و فرضیههای پژوهش سازههای متفاوتی نسبت به سؤال پژوهش کیفی بررسی میکند.
2. آیا دانش کافی برای انتخاب پژوهش ترکیبی وجود دارد؟ بعد از اینکه پژوهشگر به این نتیجه رسید که امکان انجام پژوهش به صورت ترکیبی وجود دارد پژوهشگر باید استدلال کند،که چرا برای پاسخ به سؤال پژوهشی خود باید دادههای کمی و کیفی را همزمان گردآوری کند."