چکیده:
اختلاف فاصله بین بازارهای مختلف فروش محصولات با مراکز تولیدی موجب اختلاف قیمت میان این بازارها میشود.ارتباط و پیوستگی میان بازارهای فروش میتواند باعث تبادل محصول و کاهش اختلاف قیمت بین آنها تا حد هزینه انتقال محصول شود.در این مطالعه با توجه به همین مطلب و اهمیت منابع پروتیینی دریایی در تغذیه،پیوستگی بین بازارهای عمده شیلات ایران،بازارهای جنوب،شمال و شیراز،به کمک رهیافت همجمعی بررسی و ارتباط بلندمدت بین بازارها با استفاده از آزمون انگل-گرنجر ارزیابی شده است. برای تعیین بازار مرکزی نیز آزمون علیت گرنجر به کار گرفته شد.همچنین به کمک شاخص ارتباط بازار IMC میزان ارتباط بین بازارها تعیین شد.دادههای مورد استفاده شامل قیمتهای عمدهفروشی ماهی و میگو در این بازارها در دوره 1381-1366 میباشد. یافتههای تحقیق نشان داد با وجود ارتباط بلندمدت؟بین بازارها در کوتاهمدت؟بین این بازارها پیوستگی وجود ندارد.به این معنی که در کوتاهمدت قیمت بازارهای یاد شده از یکدیگر متأثر نمیشوند.نتایج آزمون علیت گرنجر بیانگر وجود رابطه علی دو طرفه بین دو بازار شیراز و سواحل جنوبی است.ارتباط بین بازارهای شمال و شیراز و همچنین ارتباط بین بازارهای جنوب و شمال یک طرفه و به سمت بازار شمال است.به این دلیل بازار شمال به عنوان بازار مرکزی تعیین شده است.مقادیر شاخص IMC هم نشان داد که ارتباط بازار شمال و جنوب کمتر از ارتباط بازار شمال و شیراز است.
خلاصه ماشینی:
"بررسی پیوستگی بازارهای آبزیان ایران تاریخ دریافت:25/11/1383 تاریخ پذیرش:5/7/1384 ارکیده شاه ولی1 دکتر محمد بخشوده2چکیده اختلاف فاصله بین بازارهای مختلف فروش محصولات با مراکز تولیدی موجب اختلاف قیمت میان این بازارها میشود.
در این مطالعه با توجه به همین مطلب و اهمیت منابع پروتیینی دریایی در تغذیه،پیوستگی بین بازارهای عمده شیلات ایران،بازارهای جنوب،شمال و شیراز،به کمک رهیافت همجمعی بررسی و ارتباط بلندمدت بین بازارها با استفاده از آزمون انگل-گرنجر ارزیابی شده است.
متوسط مصرف سرانه ماهی در چند کشور در سال 1992(واحد:کیلوگرم) (به تصویر صفحه مراجعه شود) برگرفته از:پیغمبری،1375 بررسی روند جهانی مصرف شیلات نیز بیانگر افزایش مصرف آنها و همچنین تغییر الگوی مصرف گوشت از سایر انواع گوشت به سوی منابع پروتیینی دریایی به موازات توسعه اقتصادی و اجتماعی میباشد(پیغمبری،1375).
نتایج بحث در این قسمت به کمک روابط ارائه شده،ارتباط بین بازارهای منتخب ارزیابی شده است اما پیش از بررسی رابطه بین بازارها با توجه به اینکه در این مطالعه از دادههای سری زمانی قیمت ماهی و میگو در بازارهای شیراز،جنوب و شمال استفاده شده است،بنابراین ابتدا ویژگیهای آماری این دادهها از نظر ایستایی به کمک آزمون ADF 1بررسی شد.
به همین منظور ارزیابی پیوستگی کوتاهمدت بازارها نیز به کمک آزمون F انجام شد که نتایج این بررسی در جدول 8 آمده است.
نتیجهگیری در این تحقیق با توجه به اهمیت بازارهای آبزیان شمال و جنوب از نظر نزدیکی به محلهای صید و همچنین استان فارس به دلیل مجاورت با استانهای جنوب و داشتن امکانات لازم برای بازار رسانی و ایفای نقش توزیع کنندگی مؤثر،میزان ارتباط و پیوستگی کوتاهمدت و بلندمدت این سه بازار بررسی شد."