Skip to main content
فهرست مقالات

کنوانسیون سازمان ملل متحد در مورد حمل و نقل مرکب بین المللی کالا (کنوانسیون 24 مه 1980 ژنو)

نویسنده:

(28 صفحه - از 101 تا 128)

کلید واژه های ماشینی : کنوانسیون، حمل‌و‌نقل مرکب، عامل حمل‌و‌نقل مرکب، مسؤولیت عامل حمل‌و‌نقل مرکب، حمل‌و‌نقل مرکب بین‌المللی کالا، حمل‌و‌نقل مرکب بین‌المللی، سند حمل‌و‌نقل مرکب، گمرک، مسؤولیت، قرارداد حمل‌و‌نقل مرکب

کشورهای صاحب کالا که عمدتا کشورهای عقب نگاهداشته شده می‌باشند، اولین قربانیان کمبود قواعد و ناعادلانه بودن نظام تجاری بین المللی هستند.به ابتکار همین کشورها که در کنفرانس تجارت و توسعه سازمان ملل متحد دارای اکثریت هستند، جهت رفع این نارسایی‌ها یک سری قواعد، از جمله معاهده 24 مه 1980 ژنو در مورد حمل و نقل مرکب(ترابری چند نوعی)به تصویب رسیده است.حمل و نقل مرکب عبارت است از جابجایی کالا از محلی واقع در یک کشور به محل دیگر واقع در کشوری دیگر توسط حداقل دو وسیله نقلیه متفاوت با نظامهای حقوقی گوناگون تحت مسؤولیت شخص واحد و طبق بارنامه واحد.این نوع حمل و نقل که امروزه رایج‌ترین نوع حمل و نقل در جرگه بین المللی است در غیاب یک قانون بین المللی لازم الاجرا صورت می‌گیرد در نتیجه موجد بیشترین مرافعات در زمینه حمل و نقل است.معاهده 24 مه 1980 ژنو پاسخ رسایی است بر این خلأ حقوقی که مدتها فقدانش در دنیای حمل و نقل احساس می‌شد.این معاهده در بردارنده شش بخش:تعارف، اسناد حمل و نقل، مسؤولیت عامل حمل و نقل مرکب، مسؤولیت فرستنده کالا، حقوق، دعاوی، و مقررات تکمیلی است که به ترتیب از نظر خوانندگان محترم می‌گذرد.

خلاصه ماشینی:

"مسؤولیت در صورت اعلام متقلبانه یا غفلت عمدی اگر عامل حمل و نقل مرکب در ایراد ضرر عمدی به ثالث، اطلاعات نادرست راجع به کالا در سند حمل و نقل مرکب درج نماید یا در قید اطلاعات تحصیل شده مطابق قسمت الف و ب بند 1 ماده 8 یا حسب ماده 9 غفلت کند، بدون اینکه حق استفاده از محدودیت مسؤولیت مقرر در این کنوانسیون را داشته باشد، مسؤول کلیه تلفات، خسارات و هزینه‌های وارد بر شخص ثالث از جمله گیرنده‌ای که بر اساس شرح کالا در سند حمل و نقل مرکب صادره اقدام کرده است، خواهد بود. تعیین موضع خسارت وقتی که تف یا خسارات وارد بر کالا در قسمت معنی از مسیر حمل و نقل مرکب رخ دهد که مطابق یک کنوانسیون بین المللی قابل اجرا یا قانون ملی آمره‌ای سقف مسؤولیت بالاتری، نسبت به سقف مقرر حسب بند 1 تا 3 ماده 18، تعیین شده باشد، میزان مسؤولیت عامل حمل و نقل مرکب برای این تلف یا خسارت با توجه به مقررات کنوانسیون مزبور یا آن قانون ملی آمره تعیین می‌شود. 2. علی رغم مفاد بند 2 ماده 20، چنانچه ثابت شود که تلف، خسارت یا تأخیر در تحویل ناشی از تعدی یا تفریط مأمور یا نماینده عامل حمل و نقل مرکب یا هر شخص دیگری که عامل از خدمات آن برای اجرای قرارداد حمل و نقل مرکب استفاده می‌کند، بوده است، چه با قصد ایجاد تلف، خسارت یا تأخیر و چه در اثر بی‌مبالاتی و با علم به اینکه تلف، خسارت یا تأخیر می‌تواند احتمالا از آن ناشی شود، آنها نمی‌توانند از محدودیت مسؤولیت پیش بینی شده در این کنوانسیون بهره‌مند گردند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.