Skip to main content
فهرست مقالات

مسؤولیت متصدیان حمل و نقل هوایی در برابر مسافر و کالا (بررسی سیستم ورشو)

نویسنده:

(44 صفحه - از 3 تا 46)

کلید واژه های ماشینی : حمل، معاهده، مسافر، متصدی حمل، مسؤولیت، معاهده ورشو، متصدی حمل‌و‌نقل، خسارت، هواپیما، پروتکل لاهه، مسؤول، متصدی حمل‌و‌نقل طرف قرارداد، مسؤولیت متصدی حمل‌و‌نقل، مسؤولیت متصدیان حمل‌و‌نقل هوایی، دادگاه، پرواز، مسؤولیت متصدیان حمل‌و‌نقل، حمل‌و‌نقل هوایی، مقررات معاهده ورشو، حمل‌و‌نقل کالا و مسافر مسؤول، پرونده‌ای، قرارداد، مقررات حمل‌و‌نقل هوایی بین‌المللی، بلیط، ماده، پروتکل لاهه مورد تصویب کشورها، حمل کالا مسؤولیت متصدی حمل‌و‌نقل، حمل‌و‌نقل هوایی در برابر مسافر، حمل‌و‌نقل اشخاص مسؤولیت متصدی حمل‌و‌نقل، متصدی حمل‌و‌نقل مسؤول خسارات

معاهده 12 اکتبر 1929 مربوط به یکسان کردن برخی از مقررات حمل و نقل هوایی بین‌المللی، معروف به«معاهده ورشو»، 71 سال پیش، زمانی که حمل و نقل هوایی هنوز توسعه نیافته بود به تصویب رسید. این معاهده به وسیله اکثر کشورهای جهان تصویب گردیده و در بعضی از کشورها حتی در خصوص پروازهای داخلی هم اجرا می‌گردد.برای تطبیق با شرایط روز، معاهده ورشو 6 مرتبه اصلاح گردیده است که از میان آنها، فقط پروتکل لاهه مورد تصویب کشورها قرار گرفته و اجرا می‌گردد.مطابق معاهده و پروتکلهای آن، متصدی حمل و نقل برای خسارت وارده به مسافران، کالا و اسباب شخصی آنان و همچنین خسارت وارده در اثر تأخیر در حمل و نقل کالا و مسافر مسؤول می‌باشد.در این مقاله سعی شده است ضمن بررسی مواد اصلی معاهده و پروتکلهای آن، نحوه برخورد کشورها در خصوص میزان مسؤولیت متصدیان حمل و نقل مورد مداقه قرار گیرد.

خلاصه ماشینی: "مطابق آراء قضایی، در صورتی که متصدی حمل و نقل متعهد شده باشد مسافر را در زمان معینی به هواپیمای مشخصی سوار نموده و یا وسائلی را ارسال نماید، چنانچه از ایفاء تعهد خود سرباز زند، به دلیل عدم اجرای قرارداد طبق قانون کشور خود مسؤول جبران خسارات خواهد بود. مطابق آن، مفاد بند اول(که بیان می‌کند هر شرطی که ناظر به سلب مسؤولیت متصدی حمل و نقل یا تعیین مبلغی کمتر از آنچه که در معاهده حاضر مقرر گردیده است باشد باطل و بلااثر خواهد بود)در مورد مقررات مربوط به از بین رفتن یا خسارت ناشی از نقص ذات یا کیفی یا عیب کالای حمل شده اجرا نخواهد گردید(ماده 12 پروتکل لاهه). گاه تفسیرهای مختلف از منتها مشکلاتی به وجود می‌آورد، لذا ماده مزبور در پروتکل لاهه اصلاح شده که مطابق آن هر گاه ثابت شود که خسارت وارده ناشی از عمل یا قصور متصدی حمل و نقل یا مستخدمین و عاملین او بوده و خواه به قصد ایراد خسارت و خواه از روی بی‌احتیاطی و با علم به امکان ایجاد خسارت صورت گرفته میزان مسئوولیت مطروحه در ماده 22 قابل اجرا نخواهد بود. وقتی به دلیل فوت یا آسیب بدنی مسافر، مطالبه جبران خسارت توسط شخصی غیر از خود مسافر به عمل آید و متصدی حمل و نقل ثابت نماید که خسارت مورد بحث در نتیجه مسامحه، غفلت یا خطای دیگر مسافر مزبور صورت گرفته است به‌ همان نحو از تمام یا قسمتی از مسؤولیت خود مبرا خواهد بود. 18,120;IATA ACLR)Air Carriers Liability Reports(,No. 188,Affirmed:US Court of Apeals,December 16,1966;Avi,Vol. 9,p."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.