Skip to main content
فهرست مقالات

پدر سالاری و مدرنیته

نویسنده: ؛

مترجم: ؛

زمستان 1379 - شماره 50 (14 صفحه - از 225 تا 238)

کلید واژه های ماشینی : پدر سالار ،پدر سالاری ،سالار ،جامعه پدر سالار ،جامعه پدر سالار جدید ،مدرن ،پدر سالاری عربی ،سالاری ،پدر سالار جدید ،پدر سالاری جدید ،سالار جدید عربی ،سالار نوسازی شده ،جامعه مدرن ،فرآیند نوسازی ،مارکس ،نوسازی شده ،مدرنیته اصیل ،دنیای عرب ،جهان عرب ،اروپایی ،جدید ،حقیقی ،جامعه سنتی ،مدرن حقیقی ،جدید عربی ،ساختارهای اجتماعی ،فرد و نهاد ،ساختارها و آگاهی ،روابط اجتماعی ،اروپای مدرن

جامعه پدر سالار اساسا متفاوت از جامعه مدرن بوده و ویژگی‌های ارزشی، اجتماعی، اقتصادی و سیاسی و گفتمان خاص خود را دارد.هشام شرابی پدر سالاری عربی را یک کلیت روانشناختی- جامعه‌شناختی خاص می‌داند که با نظامی از ارزشها و ساختارها و رویه‌های اجتماعی متعلق به نوع معینی از اقتصاد و فرهنگ مشخص می‌شود.در مقابل، مدرنیته همزمان در بر گیرنده عقلانیت و انقلاب است و ساختارها و آگاهی متناسب با خود را دارد که در غرب در فرآیند نوسازی به یک دگرگونی ساختاری عمیق انجامید.اما این مدرنیته در رابطه سلطه میان مرکز و پیرامون(در اینجا جهان عرب)تحریف شد و در فرآیند نوسازی جوامع پدر سالار جدید را در دنیای عرب و اسلام بوجود آورد.شرابی روان‌پارگی را یک خصیصه عمده جامعه پدر سالار نوسازی شده می‌داند که در آن نه از فرد و نهاد سنتی اصیل خبری هست و نه فرد و نهاد مدرن حقیقی در آن یافت می‌شود.این دوگانگی و تضادهای ساختاری حتی در روشنفکران«نوسازی شده»نیز انعکاس دارد که به قول شرابی متحد قوی پدر سالاری جدید و دشمن مدرنیته اصیل هستند و مدلهای غربی را به بت‌واره‌ها تبدیل کرده‌اند.آگاهی بت‌واره شده هم تقلیدی و هم انفعالی است.به این ترتیب هم در روابط و مناسبات اجتماعی و هم در ساختار آگاهی و در جامعه پدر سالار جدید عربی و اسلامی مدرنیته تحریف شده و مدرنیسم صرفا یک عمل و رویه انعکاسی و بتواره شده و وابسته و غیر انتقادی می‌باشد که نتیجه مطلوبی در بر ندارد.

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.