چکیده:
زمینه و هدف: امروزه حوادث به عنوان دومین علت مرگ و میر در برخی جوامع به شمار می روند. نسبت بزرگی از حوادث مربوط به حوادث ترافیکی می باشد. این گزارش با هدف تعیین عوامل موثر در حوادث که موجب زخم و جرح می شوند در جاده های پیرامون مشهد ارایه می شود. روش بررسی: مطالعه حاضر یک مطالعه مورد شاهدی بوده است. موردها رانندگانی بودند که در جاده های اطراف شهر مشهد تصادف کرده، دچار صدمه جسمی شده بودند و شاهدها رانندگانی بودند که در مکان و زمان فوق تصادف کرده، هیچ گونه صدمه جسمی به آنها وارد نشده بود. در این مطالعه متغیرهای سن، جنس، بستن کمربند ایمنی، آتش سوزی در زمان تصادف، به تله افتادن در زمان تصادف، پرت شدن از اتومبیل در زمان تصادف، پخش موسیقی در زمان تصادف، استفاده از تلفن همراه، جهت برخورد، زمان حادثه، مصرف سیگار در زمان حادثه و مدرن بودن اتومبیل بین دو گروه مقایسه و بررسی شد. یافته ها: 90% از گروه مورد و 93% از گروه شاهد قادر یا راضی به مصاحبه بودند.16.2% و 23.4% گروه مورد و شاهد مونث بودند و توزیع مذکرها در دو گروه مورد و شاهد به ترتیب 83.8% و 76.6% بود (P>0.05). میانگین سن گروه مورد10.5 ± 35.3و گروه شاهد9.8 ± 39.4سال بود (P<0.001). استفاده از کمربند ایمنی به عنوان یک عامل محافظت کننده در گروه شاهد به طور معنی داری بیشتر بود (OR=0.44). آتش سوزی در زمان تصادف در گروه مورد حدود 21% بود در صورتی که این مقدار در 1.3% گروه شاهد مشاهده شد (P<0.001). به تله افتادن راننده و پرت شدن در زمان تصادف بطور معنی داری در گروه مورد بیشتر بود (P<0.002). نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده از این مطالعه استفاده از کمربند ایمنی می تواند در کاهش اثرات تصادف نقش بسزایی داشته باشد یا از بروز زخم و جرح جلوگیری کند و آن را به حداقل برساند هم چنین کم بودن سن در زمان رانندگی می تواند یک عامل خطر مهم در تصادفات جاده ای باشد که آن را با استفاده از آموزش های رسانه های عمومی، می توان به حداقل رساند.
خلاصه ماشینی:
"البته قابل ذکر است که در یک مدل چندگانه ابتدایی،پرت شدن از اتومبیل به بیرون و به تله افتادن در زمان تصادف نیز در مدل باقی ماندند و با شدت و زخم و جرح رابطه داشتند،ولی با توجه به اینکه پرت شدن از اتومبیل بطور معنیداری در افرادی که کمربند نبسته جدول 4-رابطه عوامل خط مؤثر بر صدمه جسمی در یک مدل رگرسیون لجستیک چندگانه (به تصویر صفحه مراجعه شود) بودند بیشتر بود،به علت همراهی آن با نبستن کمربند از مدل خارج گردید و با خارج کردن آن به تله افتادن نیز رابطه خود را از دست داد.
در این مطالعه با این که گروه شاهد از بین تصادفات بدون جرح و زخم انتخاب شد ولی چون یک سری شاخصهای دموگرافیک بین گروه مورد و شاهد یکسان نیست اندکی خطای انتخاب وجود دارد که از محدودیتهای مطالعه میباشد و میتواند اندکی بر دقت مطالعه تأثیرگذار باشد،علاوه بر آن یکی از مهمترین محدودیتهای ما در این مطالعه،شرایط وخیم جسمی یا روانی برخی تصادفکنندگان در زمان مطالعه بود که تمایلی به شرکت در مطالعه نداشتند یا شرایط جسمی آنها این اجازه را به ما نمیداد؛به این دلیل برخی از موارد که شدت بالایی از تصادف را تجربه کرده بودند خود بخود از مطالعه حذف شدند با این حال به دلیل اینکه توانستیم در هردو گروه حداقل 90%از افراد را بررسی کنیم این خطا به حداقل میرسد."