چکیده:
مقدمه:تشخیص صحیح بالینی علت فوت در بیماران وقتی موفقیتآمیز خواهد بود که بین زمان بروز علایم بیماری و مرگ بیمار حداقل چند روز فاصله وجود داشته باشد.در صورت نبود این فاصله زمانی و وقوع سریع و ناگهانی مرگ،تعیین علت فوت بدون کالبدگشایی سخت و در مواردی غیر ممکن خواهد بود.در این گونه از موارد چنانچه اولیای بیمار و یا متوفی از کادر درمانی و یا شخص و اشخاص دیگری شکایت داشته باشند،تعیین دقیق علت فوت با انجام کالبدگشایی ضرورت تام خواهد داشت و مورد معرفی از مصادیق شرایط ذکرشده میباشد. معرفی مورد:پیرمردی 70 ساله در جریان یک تصادف رانندگی دچار صدمات خفیف بدنی شده و با مراجعه به پزشکی قانونی مرکز استان گواهی پزشکی دریافت میکند.بعد از گذشت حدود پنج هفته،بیمار با شکایت از درد قفسه سینه و شکم به مرکز درمانی مراجعه میکند و بعد از درمانهای علامتی در مراجعه سوم حین اعزام به مرکز استان در راه فوت مینماید.اولیای متوفی ضمن ابراز نارضایتی شدید،اعلام شکایت از کادر درمانی و راننده خاطی مینمایند و مرگ متوفی را نتیجه صدمات تصادف و قصور کادر درمانی قلمداد مینمایند.در کالبدگشایی متوفی دیسکسیون و پارگی آئورت داشته که با توضیح امر به بستگان آنان از شکایت خود منصرف میشوند. نتیجهگیری:در صورت عدم انجام کالبدگشایی در مرگهای سریع و ناگهانی امکان تعیین دقیق علت فوت وجود نخواهد داشت و در صورت صدور جواز دفن بدون انجام کالبدگشایی،مورد با ابهام و پیچیدگی زیادی همراه خواهد بود و در صورت طرح شکایت بر علیه کادر درمانی و یا دیگران،ضمن اینکه امکان قضاوت متقن فراهم نخواهد شد؛با طولانی شدن روند رسیدگی به موضوع،هزینههای مادی و معنوی زیادی برای تمامی افراد درگیر در پرونده تحمیل خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
"گزارش مورد پارگی و دیسکسیون آئورت و اهمیت تشخیص صحیح آن در پزشکی قانونی (معرفی مورد) دکتر محمد دلیرراد*-دکتر جابر قرهداغی** *متخصص پزشکی قانونی،استادیار دانشگاه علوم پزشکی ارومیه،عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی **متخصص پزشکی قانونی،عضو هیأت علمی سازمان پزشکی قانونی کشور،عضو مرکز تحقیقات پزشکی قانونی چکیده مقدمه:تشخیص صحیح بالینی علت فوت در بیماران وقتی موفقیتآمیز خواهد بود که بین زمان بروز علایم بیماری و مرگ بیمار حداقل چند روز فاصله وجود داشته باشد.
2)اگرچه این احتمال وجود دارد که پارگی بر اثر ضربه تصادف ایجاد شده باشد ولی بنا به دلایل زیر ما معتقدیم که پارگی و یا دست کم دیسکسیون متعاقب آن،همزمان با بروز علایم بالینی بیمار یعنی حدود 42 ساعت قبل از فوت ایجاد شده است: الف)طبق شواهد موجود،مصدوم پس از سانحه تصادف علایمی از ترومای بلانت قفسهی سینه یا شکم نداشته است.
د)شروع دیسکسیون در 08 تا 09%موارد با درد شدید سینه یا پشت همراه است که بیمار مورد بحث ما نیز این علایم را فقط حدود 42 ساعت قبل از فوت داشته با چنین دردی به اورژانس بیمارستان مراجعه و قبل از آن هیچ علایمی نداشته است.
اگرچه عدم درخواست رادیوگرافی قفسهی سینه دال بر سهلانگاری پزشکان بیمارستان در معالجه این بیمار است لیکن همان گونه که در بالا نیز اشاره شد در نهایت فقط برای سه نفر از هرصد هزار نفری که با علایم درد سینه،پشت یا شکم به اورژانس مراجعه میکنند تشخیص نهایی دیسکسیون آئورت مطرح میشود بنابراین تشخیص دیسکسیون آئورت در صورتی که پزشک به فکر آن نباشد بسیار مشکل خواهد بود4."