Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین (52)/ فضیلت تخیل

نویسنده:

(10 صفحه - از 19 تا 28)

کلید واژه های ماشینی : خواب، خیال، رؤیای، قوه خیال، فعالیت‌های قوه وهم و خیال، قرآن، یوسف، خوابهای پیامبر گرامی اسلام صلی‌الله‌علیه‌و‌آله، ادراک، پیامبر گرامی اسلام، مسجدالحرام، عقل، فعالیت قوه خیال در بیداری، خدا، فعالیت، صور خیالی، زندان، تعبیر خواب، فعالیتهای وهم و خیال ادراک، صلح حدیبیه، انسان، خداوند، قرآن مجید، حسی، انسانها در عالم رؤیا، فضیلت تخیل، ابراهیم، هفت، فعالیت خیال در بیداری، خواب و رؤیای صادق

خلاصه ماشینی: "نفس انسان در بیداری اشتغال به ظواهر حسی و مادی دارد؛ ولی در عالم خواب، فرصت پیدا می‌کند که به امور باطن و موجودات مجرد و مبادی عالیه، نزدیک و متصل گردد و از این طریق، قوه خیال به ادراک حقایقی توفیق یابد و آنها را در نزد خود متمثل گرداند. از آنجا که فعل «أری» مضارع است و دلالت بر استمرار دارد، معلوم می‌شود که ابراهیم، چند بار صحنه دلخراش سر بریدن فرزند را در خواب دیده و مطمئن است که آنچه را بارها در خواب دیده، باید در بیداری تحقق ببخشد و از آنجا که اسماعیل نیز باید رأی و عقیده خود را در این باره اظهار کند، قضیه را با او در میان می‌گذارد. از این جهت است که قرآن کریم می‌فرماید: «فلما اسلما و تله للجبین و نادیناه ان یا ابراهیم قد صدقت الرؤیا انا کذلک نجزی المحسنین» (1) «همین‌که در برابر امر خدا تسلیم شدند و ابراهیم، اسماعیل را برای ذبح بر زمین افکند، از آنها پذیرفتیم و ندا کردیم که ای ابراهیم: خواب را تحقق بخشیدی و از عهده امتحان برآمدی و ما نیکوکاران را این‌گونه پاداش می‌دهیم». از اینرو آیه نازل شد و ورود به مکه ،به سال بعد موکول گردید (2) تا این‌جا معلوم شد که قوه خیال در هنگام خواب، کاملا فعال می‌شود و انسان در آن حالت، صورتهایی مشاهده می‌کند که در عالم بیداری آنها را مشاهده نمی‌کند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.