Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین(26)/ ادامه مرور

نویسنده:

(8 صفحه - از 43 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : بیوه، زنان، ابوبکر، زنان بیوه، یتیمان، ازدواج، پیامبر، حضرت زهرا، جوان، امیرالمؤمنین علیه‌السلام

خلاصه ماشینی:

"زمینه تشیع خالصانه محمد از دو ناحیه فراهم بود: یکی از ناحیه مادر بزرگوارش که از مخلصین اهل بیت علیهم‌السلام بود و دیگر از ناحیه امیرمؤمنان علیه‌السلام که پس از فوت ابوبکر با اسماء ازدواج کرد و شخصا تربیت یتیم ابوبکر را بر عهده گرفت و با محبت بی‌شائبه خود، او را در زیر سایه عطوفت و کرامت خود بزرگ کرد و سرانجام از شهدای برجسته اسلام و تشیع به حساب آمد. ولی اسماء به او اجازه نداد و او شکایت وی را نزد پدرش ابوبکر برد و گفت: این زن خثعمی میان ما و دختر پیامبر، فاصله می‌اندازد و برای ______________________________ 1) خودش فرموده بود: «خیر للنساء أن لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال»، (بحارالأنوار، ج43، ص 54). قطعا اگر شهادت جعفر، بعد از رحلت حضرت زهرا علیهاالسلام بود، امیرالمؤمنین با اسماء ازدواج می‌کرد و نوبت به ابوبکر یا دیگری نمی‌رسید. این که می‌گوئیم: اگر به هنگام شهادت جعفر،حضرت زهرا علیهاالسلام زنده نبود، امیرالمؤمنین علیه‌السلام با اسماء ازدواج می‌کرد، به دو جهت است: یکی این که این بانو شایستگی همسری آن حضرت را داشت و دیگری این که یتیمان جعفر نیاز به سرپرستی داشتند و امیرالمؤمنین علیه‌السلام سزاوارترین کسی بود که باید سرپرستی یتیمان برادر را بر عهده گیرد. البته با یک توجیه لطیف می‌توان روایت راتقویت کرد و آن، این است که اسماء، جعفر و ابوبکر را با مردم عادی مقایسه کرده و علی را باید با انبیا و اولیا مقایسه کرد، نه با انسانهای عدای."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.