Skip to main content
فهرست مقالات

فلسفه دین(26)/ ادامه مرور

نویسنده:

(8 صفحه - از 43 تا 50)

کلید واژه های ماشینی : بیوه ،زنان ،ابوبکر ،زنان بیوه ،یتیمان ،ازدواج ،پیامبر ،حضرت زهرا ،جوان ،امیرالمؤمنین علیه‌السلام ،حضرت زهرا علیهاالسلام زنده ،هجرت ،دختر ،خدا ،حضرت زهرا علیهاالسلام به اسماء ،اسلام ،مرگ ،حبشه ،امیرالمؤمنین علیه‌السلام با اسماء ازدواج ،نامحرمان ،عروسی ،همسری امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام ،همسر ،امیرالمؤمنین علی ،پیامبر صلی‌الله‌علیه‌و‌آله خدا به خانه ،زنهای بیوه مرگی ،زنان جوان بیوه ،سرپرستی یتیم ابوبکر ،شهادت جعفر ،اسماء ازدواج

خلاصه ماشینی:

"زمینه تشیع خالصانه محمد از دو ناحیه فراهم بود: یکی از ناحیه مادر بزرگوارش که از مخلصین اهل بیت علیهم‌السلام بود و دیگر از ناحیه امیرمؤمنان علیه‌السلام که پس از فوت ابوبکر با اسماء ازدواج کرد و شخصا تربیت یتیم ابوبکر را بر عهده گرفت و با محبت بی‌شائبه خود، او را در زیر سایه عطوفت و کرامت خود بزرگ کرد و سرانجام از شهدای برجسته اسلام و تشیع به حساب آمد. ولی اسماء به او اجازه نداد و او شکایت وی را نزد پدرش ابوبکر برد و گفت: این زن خثعمی میان ما و دختر پیامبر، فاصله می‌اندازد و برای ______________________________ 1) خودش فرموده بود: «خیر للنساء أن لا یرین الرجال و لا یراهن الرجال»، (بحارالأنوار، ج43، ص 54). قطعا اگر شهادت جعفر، بعد از رحلت حضرت زهرا علیهاالسلام بود، امیرالمؤمنین با اسماء ازدواج می‌کرد و نوبت به ابوبکر یا دیگری نمی‌رسید. این که می‌گوئیم: اگر به هنگام شهادت جعفر،حضرت زهرا علیهاالسلام زنده نبود، امیرالمؤمنین علیه‌السلام با اسماء ازدواج می‌کرد، به دو جهت است: یکی این که این بانو شایستگی همسری آن حضرت را داشت و دیگری این که یتیمان جعفر نیاز به سرپرستی داشتند و امیرالمؤمنین علیه‌السلام سزاوارترین کسی بود که باید سرپرستی یتیمان برادر را بر عهده گیرد. البته با یک توجیه لطیف می‌توان روایت راتقویت کرد و آن، این است که اسماء، جعفر و ابوبکر را با مردم عادی مقایسه کرده و علی را باید با انبیا و اولیا مقایسه کرد، نه با انسانهای عدای."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.