Skip to main content
فهرست مقالات

روانشناسی اسلامی(6)/ موضوع علم روانشناسی: تجربه به واسطه یا بی واسطه

نویسنده:

(8 صفحه - از 51 تا 58)

کلید واژه های ماشینی : روانشناسی، روانی، ذهن، تجربه، نفس، علم، موضوع، انسان، تیچز، موضوع علم

خلاصه ماشینی:

"آنچه از مطالب و کلمات «تیچز» استفاده می‌شود، این است که منظور از ذهن همان اصطلاح سوم است، به اعتقاد وی ذهن یا نفس واقعیتی جوهری ندارند و آنچه واقعیت دارد، همان پدیده‌های نفسانی و یا به تعبیر او فرایندهای ذهنی است و لکن این ادعا از نظر فلاسفه اسلامی مردود است، زیرا آنان با براهین قاطعی نفس را جوهری غیر مادی می‌دانند و به هیچ‌وجه نفس را مجموعه تجربه‌ها و آگاهی‌ها به حساب نمی‌آورند، زیرا انسان بدون توجه به شی‌ء خارجی یا داخلی می‌تواند خود را بیابد و نیز بدون توجه به سایر آگاهی‌های خویشتن، متوجه خود باشد از اینرو انسان چیزی غیر از آگاهی‌های خاص خود است یعنی چیزی غیر از دیدن، لمس کردن و یا اندیشیدن و... نتیجه: اینکه چنین انسانی در می‌یابد که همه آگاهی متعلق به اوست و نه این که خود او را که مورد تجربه خویشتن قرار می‌گیرد، همان آگاهی‌ها به شمار آوریم چنانکه تجربه یادشده از «من» و یا «خویشتن» برای هر فردی قابل احساس و تجربه است، زیرا انسان کارهای خود را به خود نسبت می‌دهد و می‌گوید: مثلا رفتم، آمدم، بوئیدم، لمس کردم، شنیدم، خوابیدم و گفتم و خوردم و مانند اینها یعنی در تمام این تجارب، این خود اوست که محور کنشها و فعالیت‌ها و احساس‌های خویش قرار می‌گیرد و تمام آنها را جزء افعال، فعالیت‌ها و یا حالات خود به حساب می‌آورد، و خود را غیر از همه آنها ولی در ارتباط با آنها تجربه می‌کند و همه آنها را جزء شؤون خود می‌داند."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.