Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن مجید (بر اساس تفسیر موضوعی)/ عدل خدا در قرآن

نویسنده:

(12 صفحه - از 8 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : عدل، قرآن، خدا، قرآن مجید، عدل خدا در قرآن، ستم، آسمانها، زمین، فعل، جاذبه

خلاصه ماشینی:

"و در این داوری نه خصوصیت فاعل - جز فاعل مختار بودن- برای او مطرح است و نه نتایج و پی‌آمدهای فعل، بلکه خود فعل پیراسته از هر قید و شرطی، به یکی از دو صورت جلوه می‌کند، یا او را می‌پسندد، و فاعل را ستایش می‌کند و یا او را تقبیح کرده و فاعل را نکوهش می‌نماید و می‌گوید: حسن ذاتی یا قبح ذاتی فعل صادر از فاعل مختار از واقعیات غیر قابل تفکیک از فعل است، در این صورت آنچه را که زیبا و نازیبا تشخیص دادیم، نزد خدا نیز، چنین می‌باشد زیرا در غیر این صورت، «حسن و قبح»، ذاتی فعل نبوده و قابل انفکاک نخواهد بود. جلوه‌های گوناگون عدل الهی عدل الهی در تکوین و تشریع، جلوه‌هائی دارد: جلوه‌ای در آفرینش جهان، جلوه دیگری در تقنین و تشریع قوانین، اینک درباره هر یک به صورت موجز به بحث و گفتگو می‌پردازیم: 1 - جلوه عدل تکوین، در آفرینش آسمانها مقصود از «تکوین» آفرینش جهان اعم از فلکی و طبیعی است، آیات قرآن حاکی است که جهان بر اساس سنجش خاص آفریده شده است چنانکه می‌فرماید: «والسماء رفعها و وضع المیزان»(الرحمن: 9)؛ «آسمانها را برافراشت و میزان و قانون(در آن) گذاشت». گذشته از این که در ساختمان هر گیاهی، نظم و تعادل وجود دارد که حیات گیاهی را بیمه می‌کند، وجود گیاه در روی زمین در برابر جاندار، خود نشانه عدل در تکوین است زیرا موجود جاندار پیوسته اکسیژن تنفس کرده، و گاز تولید می‌کند، درحالی که گیاهان مولد اکسیژن بوده مصرف کننده گاز می‌باشند، اگر در عالم خلقت به یکی از آنها اکتفاء می‌شد، هیچ‌یک توان بقاء نداشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.