Skip to main content
فهرست مقالات

تفسیر قرآن مجید (بر اساس تفسیر موضوعی)/ عدل خدا در قرآن

نویسنده:

(12 صفحه - از 8 تا 19)

کلید واژه های ماشینی : عدل ،قرآن ،خدا ،قرآن مجید ،عدل خدا در قرآن ،ستون ،ستم ،کوهها ،آسمانها ،زمین ،فعل ،جاذبه ،لنگر ،تعادل ،جلوه ،قبح ،شهادت ،عدل تکوینی ،جاندار ،جلوه‌های عدل الهی در تکوین ،عدل الهی در تکوین ،جلوه عدل تکوین ،گواهی ،قائما ،بالقسط ،خداوند ،قانون ،بالقسط لا اله ،لا اله ،جمله

خلاصه ماشینی:

"و در این داوری نه خصوصیت فاعل - جز فاعل مختار بودن- برای او مطرح است و نه نتایج و پی‌آمدهای فعل، بلکه خود فعل پیراسته از هر قید و شرطی، به یکی از دو صورت جلوه می‌کند، یا او را می‌پسندد، و فاعل را ستایش می‌کند و یا او را تقبیح کرده و فاعل را نکوهش می‌نماید و می‌گوید: حسن ذاتی یا قبح ذاتی فعل صادر از فاعل مختار از واقعیات غیر قابل تفکیک از فعل است، در این صورت آنچه را که زیبا و نازیبا تشخیص دادیم، نزد خدا نیز، چنین می‌باشد زیرا در غیر این صورت، «حسن و قبح»، ذاتی فعل نبوده و قابل انفکاک نخواهد بود. جلوه‌های گوناگون عدل الهی عدل الهی در تکوین و تشریع، جلوه‌هائی دارد: جلوه‌ای در آفرینش جهان، جلوه دیگری در تقنین و تشریع قوانین، اینک درباره هر یک به صورت موجز به بحث و گفتگو می‌پردازیم: 1 - جلوه عدل تکوین، در آفرینش آسمانها مقصود از «تکوین» آفرینش جهان اعم از فلکی و طبیعی است، آیات قرآن حاکی است که جهان بر اساس سنجش خاص آفریده شده است چنانکه می‌فرماید: «والسماء رفعها و وضع المیزان»(الرحمن: 9)؛ «آسمانها را برافراشت و میزان و قانون(در آن) گذاشت». گذشته از این که در ساختمان هر گیاهی، نظم و تعادل وجود دارد که حیات گیاهی را بیمه می‌کند، وجود گیاه در روی زمین در برابر جاندار، خود نشانه عدل در تکوین است زیرا موجود جاندار پیوسته اکسیژن تنفس کرده، و گاز تولید می‌کند، درحالی که گیاهان مولد اکسیژن بوده مصرف کننده گاز می‌باشند، اگر در عالم خلقت به یکی از آنها اکتفاء می‌شد، هیچ‌یک توان بقاء نداشت."

  • دانلود HTML
  • دانلود PDF

برای مشاهده محتوای مقاله لازم است وارد پایگاه شوید. در صورتی که عضو نیستید از قسمت عضویت اقدام فرمایید.